PUTRAJAYA: Tindakan warga asing yang kerap melakukan perjalanan keluar dan masuk semula ke Malaysia selepas pas lawatan sosial (PSL) mereka tamat atau dikenali sebagai u-turn, telah menimbulkan syak hingga terbongkar kegiatan penipuan pelaburan dalam talian yang didalangi warga Britain di negara ini.

Ketua Pengarah Imigresen Datuk Seri Khairul Dzaimee Daud berkata hasil risikan pasukan task force yang diwujudkan oleh pihaknya bersama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah berjaya menumpaskan sindiket berkenaan dengan menahan 33 individu termasuk seorang warga Britain yang merupakan dalang utama sindiket berkenaan.

Mereka ditahan dalam serbuan yang dilakukan sepasukan pegawai dari Bahagian Perisikan dan Operasi Khas Imigresen dan pegawai SPRM di 24 premis dan tiga pusat panggilan di Lembah Klang dan Pulau Pinang dalam operasi 'Ops Tropicana' pada Selasa.

Khairul Dzaimee berkata Imigresen menahan 23 daripada jumlah keseluruhan 30 warga asing yang terlibat antaranya 10 dari Indonesia, tujuh dari Britain dan masing-masing seorang dari Denmark, Kanada, Hungry, Sweden, Filipina dan India untuk siasatan di bawah Akta Imigresen 1956/63 dan Akta Pasport 1966.

Menurutnya, 10 lagi individu termasuk tiga rakyat tempatan dan dalang kes tersebut ditahan SPRM untuk siasatan lanjut.

Dalam sidang media bersama Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Azam Baki berhubung kejayaan menumpaskan sindiket penipuan menerusi Ops Tropicana berkenaan di sini hari ini, Khairul Dzaimee berkata perjalanan u-turn anggota sindiket berkenaan mula dikesan sekitar bulan November tahun lepas.

"Anggota sindiket didapati tinggal di negara ini sehingga tempoh maksimum PLS yang diberikan, kemudian melakukan u-turn dengan kerap kali sehingga menimbulkan syak dalam kalangan pegawai di pintu masuk khususnya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA)," katanya.

Beliau berkata anggota sindiket berkenaan mula dipantau apabila mereka tidak termasuk dalam senarai pelawat asing yang kerap melakukan u-turn sepertimana pelawat asing dari negara jiran oleh task force berkenaan, katanya.

Khairul Dzaimee berkata semakan mendapati warga asing berkenaan mempunyai kepakaran dalam bidang pelaburan, sosial media dan teknologi maklumat manakala warga tempatan berperanan menyediakan premis dan perkhidmatan keselamatan kepada sindiket berkenaan.

"Pemerhatian serta pengumpulan maklumat secara intensif berjalan selama tiga bulan. Pasukan kena berhati-hati kerana premis operasi sindiket ini dikawal dan dilengkapi CCTV (kamera litar tertutup) selain terdapat juga premis yang dipasang pagar elektrik," katanya.

Sementara itu, Azam tidak menolak penglibatan agensi penguat kuasa tempatan yang bertindak melindungi kegiatan sindiket penipuan itu.

"Kami percaya ada agensi penguat kuasa disogok berdasarkan keterangan dan tidak menolak kemungkinan pihak berkuasa tersebut terlibat melindungi aktiviti mereka," katanya.

Menurutnya, kerjasama dengan pihak National Crime Agency juga mendapati warga asing yang ditahan mempunyai rekod jenayah berkaitan penipuan dan disenarai sebagai Orang Yang Dikehendaki.

Menurut laporan media, sindiket berkenaan dipercayai telah menipu mangsa yang terdiri daripada warga Australia dan United Kingdom dengan memperdaya mereka untuk membuat pelaburan tidak wujud dan telah berjaya mengaut keuntungan kira-kira RM200 juta serta dipercayai telah beroperasi di negara ini sejak 2019.

-- BERNAMA