KUALA LUMPUR: Profesion kewartawanan perlu bersifat intelektual dan bukan hanya sebagai pelapor semata-mata, agar tidak dilihat dangkal dan dipandang rendah oleh masyarakat umum.

Profesor Sejarah Sosial dan Intelektual Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Prof Datuk Dr Ahmad Murad Merican berkata setiap wartawan, perlu mempunyai keupayaan untuk membentuk penulisan yang memaparkan gagasan atau konsep sesebuah idea kepada orang awam.

Beliau berkata ia perlu dilakukan dengan berkesan bagi membentuk wacana yang terbuka, sekali gus membina sebuah negara yang mempunyai masyarakat yang maju dari segi pemikiran.

"... bukan hanya gagasan-gagasan itu perlu dibincangkan di peringkat universiti, tetapi (perlu juga dibawa) kepada awam (kerana) penting untuk orang awam tahu, jadi inilah yang kita nak dan mahu melihat wartawan sama tarafnya dengan (golongan) intelektual," katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas menjadi ahli panel Syarahan Kewartawanan, Reformasi dan Masyarakat mengenai A Samad Ismail dan Haji Muhammad Said: Wartawan, Intelektual Awam dan Nasionalis, di sini hari ini.

Ahmad Murad berkata beliau mencadangkan agar A Samad Ismail digambarkan sebagai seorang intelektual awam, pejuang kewartawanan dan diiktiraf sebagai seorang negarawan.

"Kenapa negarawan? Dalam kes A Samad Ismail, beliau terbabit dalam perjuangan kemerdekaan Malaysia dan Indonesia... Beliau terbabit secara rasmi atau tidak rasmi dalam rundingan masalah dua hala. Jadi apakah kita tidak boleh melihat itu sebagai satu peranan negarawan.

"Saya juga suka untuk mencadangkan penubuhan Kerusi Pengajian Kewartawanan A Samad Ismail di salah sebuah fakulti kewartawanan tempatan. Dan memahatkan namanya di fakulti atau pusat pengajian berkaitan," katanya.

Beliau turut menyeru supaya sejarah kewartawanan Malaysia diajar di sekolah-sekolah kewartawanan dan universiti, bagi membolehkan masyarakat mengetahui kepentingan dan sumbangan bidang kewartawanan kepada negara.

-- BERNAMA