Wujud trend dalam kalangan negara-negara di Asia Tenggara menggunakan undang-undang berkaitan fitnah untuk mengehadkan kebebasan media dan kebebasan bersuara.

Ini pemerhatian yang dibuat Penyelaras Projek Asia Tenggara Persekutuan Antarabangsa Wartawan Asia Pasifik Ratna Ariyanti berhubung keadaan kebebasan media di beberapa negara di kawasan ini.

"Dalam perbualan saya dengan pejuang hak asasi manusia di rantau ini, kami merasakan mungkin pemimpin beberapa negara di Asia Tenggara saling bertukar maklumat dalam kumpulan WhatsApp.

"Ini kerana nampaknya seperti mereka saling mengikuti undang-undang yang dibuat antara satu dengan yang lain," kata Ratna.

Tambah beliau, walaupun kerajaan di semua negara ini menjanjikan kebebasan bersuara dan kebebasan media, kerajaan-kerajaan ini akan sentiasa mencari cara untuk mengehad hak tersebut.

Beliau berkata demikian ketika ditemu bual dalam program Consider This di Astro AWANI 501 pada Selasa malam.



Perbincangan pada sesi tersebut bertumpu kepada kes wartawan berprofil tinggi, Maria Ressa yang disabitkan dengan satu kes fitnah siber di Filipina.

Rata-rata, penyokong kebebasan media menuduh ini merupakan tindakan bagi mendiamkan kritikan terhadap Presiden Filipina, Rodrigo Duterte.

Buat masa ini, Ressa bebas dengan jaminan selepas keputusan rayuan ditangguhkan.

Jika didapati bersalah, beliau boleh dihukum sehingga enam tahun penjara.