KUALA LUMPUR: Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Wan Junaidi Tuanku Jaafar mengulangi pendirian kerajaan berhubung Palestin, dengan sokongan dan solidariti yang tidak berbelah bahagi terhadap usaha rakyat negara itu mencapai kebebasan daripada pendudukan, konflik dan permusuhan.

Beliau berkata pendudukan, konflik dan permusuhan di Gaza tidak membawa faedah dan hanya mengakibatkan lebih banyak kesakitan dan penderitaan manusiawi.

"Kami berdiri teguh di belakang rakyat Palestin. Kita mesti mengutamakan usaha untuk menangani penderitaan manusia berbanding pertimbangan ekonomi atau lain-lain. Menamatkan malapetaka tidak berperikemanusiaan ini adalah amat penting," katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapan semasa sesi plenari mengenai hal-hal politik dan keselamatan: Memperkukuh Keupayaan Parlimen untuk Menggalakkan Keamanan dan Kestabilan pada Mesyuarat Tahunan ke-31 Forum Parlimen Asia Pasifik, di Manila hari ini.

Wan Junaidi berkata dalam konteks keselamatan manusia, ahli parlimen juga perlu mengambil berat isu berkaitan pemeliharaan alam sekitar, keselamatan makanan, perubahan iklim dan pemanasan global.

"Kita mesti mengakui terdapat keperluan mendesak untuk satu komitmen bersama. Telah dibincangkan secara meluas bahawa pemeliharaan alam sekitar yang tidak cekap membawa kesan yang teruk seperti kemerosotan ekosistem, kehilangan biodiversiti, kekurangan air dan perpindahan masyarakat setempat.

"Kita mesti menangani dan membendung pengekstrakan sumber haram untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem dan mengutamakan pengeluaran mampan makanan, dengan akses global yang adil kepada makanan dan air menjadi sama penting," katanya sambil menambah negara-negara Barat dan Timur haruslah komited pada matlamat Perjanjian Paris 2015 dalam menangani isu berkaitan iklim.

Mengenai peranan ahli parlimen, beliau berkata parlimen dengan kebijaksanaan kolektifnya dan diplomasi parlimen semakin berpengaruh dalam membimbing kerajaan masing-masing.

"Dalam hal ini, perbincangan, dialog dan kerjasama meletakkan asas bagi masa depan yang harmoni untuk semua negara, sekali gus hubungan dengan negara jiran harus dijalinkan dalam keharmonian dan persahabatan," katanya.

APPF merupakan forum parlimen utama Asia Pasifik yang menghimpunkan wakil rakyat daripada 28 negara untuk membincangkan isu-isu politik, keselamatan dan sosioekonomi yang mendesak dan merupakan kebimbangan bersama di rantau ini.

Antara Ahli Dewan Negara yang menyertai forum itu, bermula 23 hingga 26 Nov ini, ialah Datuk Seri Zurainah Musa, Datuk Dr Azhar Ahmad, Datuk Judiet Fidilis @ Noraini Idris, Datuk Ahmad Datuk Seri Ibrahim, Dr Lingeshwaran R. Arunasalam, Datin Ros Suryati Alang, Abun Sui Anyit, Roderick Wong Siew Ketua dan Susan Chemerai Anding.

-- BERNAMA