Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir akan memulakan tindakan perundangan terhadap Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Aulong, Leow Thye Yih, yang mendakwanya menerima 'derma' daripada pemaju tanah di kawasan berkenaan.

Beliau membuat keputusan itu selepas melihat rakaman visual sidang media Leow berhubung perkara itu hari ini, yang menyaksikan ADUN terbabit mengulangi dakwaan itu di luar Dewan Undangan Negeri Perak.

"Saya memandang serius perkara ini sebab itu satu tuduhan yang keterlaluan walaupun dia menyatakan bukan dia kata. Dia kata orang kata, tetapi dia perlu bertanggungjawab dengan kenyataan itu.

"Dalam ucapannya, dia minta saya mengambil tindakan...untuk membuat satu kesimpulan bahawa kalau saya mengambil tindakan bermakna saya tak terima duit itu, kalau saya tak ambil tindakan bermakna saya telah terima duit itu.

"Bagi saya, dia menuduh saya menerima duit daripada pemaju perumahan untuk projek itu...ini adalah tuduhan yang amat serius. Saya akan saman dia," katanya dalam sidang akhbar di sini, hari ini.

Terdahulu, Leow dalam sidang medianya berkata beliau tidak akan menarik balik kenyataannya berhubung isu itu dan menunjukkan hansard yang mengandungi dakwaan berkenaan kepada media.

Berdasarkan hansard itu, Leow berkata: "Penduduk telah banyak kali meminta Menteri Besar Perak untuk campur tangan dalam isu ini tetapi permintaan itu tidak dilayan.

"Memandangkan hal demikian, penduduk-penduduk rasa beliau mungkin telah menerima banyak derma daripada pemaju...ini bukan dari mulut saya. Saya selaku ADUN Aulong hanya membawa apa yang dinyatakan oleh penduduk-penduduk," katanya.

Dalam pada itu, Zambry turut memperjelas isu membeli ruangan dalam akhbar atau media dalam talian oleh kerajaan negeri sepanjang persidangan DUN kali ini.

Menurutnya ia amalan biasa untuk menyalurkan maklumat daripada kerajaan negeri Perak berhubung sesuatu program, perayaan dan dalam kes ini, ia adalah mengenai Bajet 2016.

Zambry turut mengulas insiden ADUN Sitiawan Datuk Ngeh Koo Ham yang diarah keluar dewan dan digantung sehari daripada mengikuti persidangan DUN hari ini oleh Speaker Datuk Seri S.K.Devamany.

"Itu antara beliau dan Speaker... apa yang cuba saya lakarkan dalam ucapan saya ialah mengajak semua ahli dewan secara objektif dan konstruktif untuk membahaskan bajet ini tanpa dipengaruhi 'cognitive biased' iaitu penyakit minda yang tidak ada langsung nilai-nilai objektif dalam hujah, semuanya buruk sahaja atau tidak mempunyai penilaian baik dalam perbahasan.

"Saya tidak faham kenapa dia begitu terasa dengan konsep cognitive biased... saya tidak merujuk kepada sesiapa tetapi kalau dia terasa nak buat macam mana," katanya.

Menteri Besar itu berkata beliau mahu melihat objektiviti dalam persidangan dewan kerana semua ADUN akan membahaskan isu-isu yang membabitkan kepentingan rakyat bukan dengan menggunakan atau memutar belit fakta dalam sesuatu isu demi kepentingan politik.