Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata tindakan pembangkang menyebarkan mesej khidmat pesanan ringkas, sms palsu memfitnah calon Barisan Nasional (BN) boleh menjejaskan kredibiliti seseorang calon itu.

Menurutnya, penyebaran berita palsu dan tohmahan yang dilemparkan sepanjang tempoh berkempen mengganggu calon yang berjuang mahu membantu rakyat.

Katanya, tindakan pembangkang yang dikesan jentera jalinan rakyat itu dilakukan selepas mereka tidak diterima pengundi disebabkan gagal memberikan perkhidmatan selain tiada jentera bergerak.

Beliau berkata antara bentuk sms itu adalah supaya mengelak ke tempat calon tertentu berkempen dan menghasut supaya tidak menyokong BN.

Shahrizat sebelum itu turun berkempen bersama calon bn di Parlimen Masjid Tanah, Melaka.

Beliau berkata kiriman sms itu masih masih di peringkat pengumpulan dan laporan polis mengenainya akan dibuat tidak lama lagi.

Shahrizat berkata, seramai 300,000 jentera pergerakan wanita UMNO di peringkat akar umbi sudah melakukan persiapan awal bagi menghadapi pilihan raya umum ke 13 sejak tiga tahun lalu.