KUALA LUMPUR: Ahli-ahli akar umbi UMNO semakin resah dan keliru selepas perbualan telefon yang dikatakan antara Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Anwar Ibrahim tular sejak kelmarin, kata Ketua UMNO Bahagian Seputeh, Datuk Mustapa Kamal Mohd Yusoff.

Beliau menegaskan, mereka seolah-olah ditipu selepas presiden parti sendiri melaungkan tidak mengadakan sebarang pakatan dengan parti lain semasa Perhimpunan Agung UMNO 2020 (PAU2020) lalu.

"Selepas mendengar audio berkenaan, ahli UMNO seolah-olah tidak boleh menafikan 'pakatan' antara kedua-dua pemimpin itu dan kecewa.

"Kini seolah-olah wujud perancangan lain di luar pengetahuan," katanya dalam satu kenyataan pada Khamis.

BACA: Audio mirip Zahid-Anwar: Penafian Ahmad Zahid leraikan kesangsian akar umbi - Penganalisis

BACA: 
Zahid tidak layak jadi Presiden sekiranya audio tulen, kata Ku Li


Rakaman Audio | Anwar Ibrahim nafi, akan buat laporan polis

Sebelum ini, Anwar menafikan terbabit dalam audio tular perbualan bersama Zahid.

Veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah sebelum ini berkata, Zahid perlu bertanggungjawab dan tidak layak untuk terus memegang jawatan tersebut sekiranya pendedahan audio antara dirinya dan Anwar didapati tulen.

Dalam pada itu, jelas Mustapa, Lembaga Disiplin parti termasuk Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO perlu melihat apa yang berlaku dengan serius dan tidak bersikap pilih kasih dalam isu berkenaan.

"Mereka tidak boleh berdiam diri, Zahid perlu dinasihatkan agar berehat dahulu selagi kes berkenaan tidak diselesaikan.

"Jangan hanya ambil tindakan jika melibatkan ahli sahaja tetapi kalau orang-orang tertentu tidak pula diambil tindakan malah tidak dibawa berbincang pun.

"Kalau perlu rehat, rehatlah, bukan kita tidak suka dan tidak mengenang jasa-jasanya. Sekarang ini suasana kepercayaan politik lain, saya yakin pengundi muda akan bersama parti asalkan kita memberikan satu keyakinan kepada mereka dalam bentuk kepimpinan," ujarnya.

Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz sebelum ini menggesa Zahid melepaskan jawatan demi kelangsungan parti itu dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Tegasnya, Zahid tidak lagi mempunyai kredibiliti untuk memimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN) selain perlu memberi laluan kepada orang lain untuk memimpin parti kerana imejnya sudah tercalar dengan tuduhan-tuduhan di mahkamah.