KUALA LUMPUR : Ahli Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz bertegas agar jangka masa tetap untuk Parlimen selama lima tahun dibuat bagi menghalang wakil rakyat khianat terhadap rakyat yang mengundi.

Pendekatan itu juga antara lain, akan memastikan rundingan boleh dilakukan terlebih dahulu jika seorang Perdana Menteri ingin meletak jawatan, sekali gus tidak akan menggugat kedudukan kerajaan yang sudah dipilih rakyat.

"Pada saya kita kena setia dengan gabungan kita. Kalau kita dalam Pilihan Raya Umum (PRU), mengatakan kita dalam pasukan, maka semestinya selama tempoh yang kita dipilih, kita mesti setia. Kalau tidak, apa bezanya lompat seekor, dengan lompat sekumpulan? Sama sahaja.

"Sebab itu saya minta kepada fixed term (parlimen), lima tahun, mesti lima tahun, supaya kita jangan khianat rakyat. Rakyat tahu. Macam kes sekarang ini, (kerajaan) yang dipilih sekarang ialah PH. Jadi sepatutnya janganlah di tengah-tengah itu akan berlaku pertukaran, disabit letak jawatan ke apa ke.

"Macam mana sekali pun, kalau fixed term, kita tahu kalau ada seseorang Perdana Menteri nak letak jawatan, mereka kena runding dahulu. Pada saya kalau BN atau PH dipilih mesti untuk lima tahun (tempoh)," katanya semasa program Dialog Tiga Penjuru yang disiarkan secara langsung di saluran Astro AWANI pada Khamis. 

BACA: RUU Antilompat Parti lulus, disokong lebih dua pertiga ahli Dewan Rakyat

Malah katanya, sepatutnya dalam sebuah gabungan parti, apa sahaja masalah diselesaikan secara bersama dalam sebuah pasukan. 

"Kalau ada masalah kamu selesaikan sebab kamu sudah berjanji dengan rakyat. Inilah pasukan kami. Yang saya tidak puas hati di sini ialah kerana kalau sebagai sebuah parti dalam satu gabungan... kalau parti buat keputusan, semua boleh keluar. Katak lompat ramai-ramai. Itu sahaja," tegasnya. 

Katanya lagi, asas kepada larangan lompat parti adalah bagi mengekang khianat terhadap rakyat yang telah yang telah memilih seorang wakil rakyat berdasarkan kriteria yang diberikan kepada pengundi. 

Dalam masa sama, beliau melihat tindakan lompat parti memberi ruang kepada gejala rasuah berlaku. 

"Contoh ada ajakan cakap kamu masuklah parti saya, saya bagi RM1 juta ke. Jadi ini khianat dan rasuah yang sangat dihina. Jadi kita tertunggu-tunggu RUU ini," ujarnya.