KOTA SAMARAHAN:Sarawak masih boleh melaksanakan Pilihan Raya Negeri Ke-12 sekiranya pengisytiharan darurat ditamatkan lebih awal.

Malah kata Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sosial UNIMAS, Profesor Dr Arnold Puyok, pengisytiharan darurat ditamatkan lebih awal itu bergantung kepada keadaan COVID-19 semasa selain peranan Jawatankuasa Khas Bebas yang memantau dan menasihati Yang di-Pertuan Agong.

"Kalau contohnya pengisytiharan darurat ini ditamatkan sebelum Ogos, masih ada peluang untuk Sarawak melaksanakan pilihan raya kerana tempoh matang Dewan Undangan Negeri adalah pada bulan Jun.

"Mungkin juga boleh diadakan pilihan raya selepas darurat ini dimansuhkan. Namun jika dilanjutkan sehingga Ogos, saya rasa kerajaan Gabungan Parti Sarawak (GPS) masih boleh memerintah sebagai kerajaan interim," katanya ketika ditemui Astro AWANI pada Selasa.

BACA: Proklamasi darurat: Jawatankuasa Khas Bebas ditubuhkan - PM

BACA: [LAPOR LANGSUNG] Perisytiharan Darurat: Bukan rampasan kuasa tentera, tiada perintah berkurung

Hari ini, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, satu Jawatankuasa Khas Bebas akan ditubuhkan bagi menjamin pelaksanaan darurat adalah adil dan telus.

Beliau berkata, jawatankuasa itu juga berperanan menasihati Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Dalam perkembangan sama, Arnold memberitahu, sekiranya keadaan COVID-19 masih membimbangkan dan darurat dilanjutkan, kerajaan negeri sedia ada iaitu Gabungan Parti Sarawak (GPS) masih lagi mentadbir sebagai kerajaan interim.

Malah katanya, fungsi kerajaan interim itu juga berkesan kerana masih boleh melaksanakan tugas-tugas pentadbiran tanpa diambil alih oleh tentera mahupun Majlis Keselamatan Negara (MKN).

"Tiada kesan kepada rakyat Sarawak jika kerajaan interim. Rakyat akan terus menjalankan kehidupan seharian dan melakukan aktiviti seperti biasa di bawah kerajaan interim," katanya.