KUALA LUMPUR:Naratif penyatuan Melayu yang semakin berkembang selepas Pilihan Raya Umum ke-14 lalu dilihat satu retorik politik biasa, namun ia sebenarnya membayangkan isu yang lebih besar.

Felo Penyelidik Ilham Centre, Prof Dr Hamidin Abdul Hamid berpendapat, cabaran sebenar kerajaan di bawah pentadbiran Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika ini adalah di Parlimen, terutama dalam aspek pembahagian kerusi bagi parti-parti Melayu dan bukan Melayu.

"Dalam situasi politik sebenar menegaskan persoalan bagaimana pembahagian kerusi parti-parti dalam Perikatan Nasional (PN) terutama dalam kalangan parti-parti Melayu dan Islam kerana mereka akan bertanding dalam satu kawasan yang sama.

"Begitu juga perlu dilihat bagaimana pengagihan kerusi parti-parti bukan Melayu yang bergantung kepada demografi pengundi Melayu.

"Jadi di sebalik seruan Muhyiddin semalam yang menggesa penyatuan UMNO, Pas dan Bersatu, cabaran utama PN adalah pembahagian kuasa dan kerusi untuk berhadapan pilihan raya," katanya ketika dihubungi menerusi program Buletin AWANI.

Keutuhan Bersatu juga menjadi satu agenda yang perlu dititikberatkan kerana ia bukan sahaja menjadi tunjang kekuatan PN sebagai kerajaan malah Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

Manakala Belanjawan 2021 yang baru diluluskan di peringkat dasar pula dilihat ujian terbesar buat PN ketika ini.

"Ia memperlihatkan kebergantungan PN kepada suara-suara mendesak terutamanya daripada UMNO dan Barisan Nasional (BN). Maknanya, mereka perlu akur dan tunduk kepada desakan UMNO dan BN untuk mendapatkan undi.

"Tetapi persoalannya, selama manakah tarik tali dan negotiation ini boleh memberi keuntungan kepada PN, Bersatu atau UMNO," ujarnya.