Dewan Ulama PAS Pusat hari ini menggesa Majlis Syura Ulama dan Jawatankuasa Kerja PAS Pusat mengambil tindakan disiplin ke atas pemimpin dan ahli PAS yang terlibat dengan Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa).

Berucap di hadapan kira-kira 1,000 perwakilan pada program Multaqa Ulama SeMalaysia kali ke-2, Pemangku Dewan Ulama PAS Pusat Datuk Ahmad Yaakob berkata, ia adalah bagi memastikan 'anasir-anasir perosak' itu tidak lagi mengambil kesempatan daripada perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS.

Tegasnya ia menjadi satu kesalahan bagi ahli-ahli PAS yang menyertai PasMa buat apa pun jawatan yang disandangnya.

"Merujuk kepada NGO PasMa yang secara terang-terangan masih bergiat aktif sedangkan Majlis Syura termasuklah Presiden PAS sendiri telah mengeluarkan arahan kepada mana-mana ahli PAS agar tidak terlibat dengan NGO ini, jelas ia adalah satu usaha untuk merosakkan PAS dan menghancurkannya dari dalam serta memecah-belahkan PAS.

"Ini dapat disaksikan apabila banyaknya kenyataan-kenyataan ahli PasMa jelas menyerang dan melanggar dasar PAS bahkan yang lebih teruk lagi mereka mengeluarkan kata-kata menghina ulama dan Presiden PAS sendiri," kata beliau yang juga Menteri Besar Kelantan itu.

Jelas beliau, antara serangan yang dibuat oleh NGO tersebut termasuklah serangan terhadap Enakmen Jenayah Syariah II atau Hudud, serta gerakan untuk menjatuhkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Selain itu, katanya kini telah wujud 'pemikiran songsang' di antara mereka yang telah menyertai PasMa yang antaranya bersetuju dengan ajaran liberalisme atau Islam liberal.

"Ini sebenarnya telah wujud apabila suara-suara untuk mengetepikan perlaksanaan syariat Islam demi mencapai kemenangan dalam pilihan raya menjadi inti ucapan mereka.

"Aliran pemikiran tajaan barat ini dilihat bertapak dalam PAS yang membuatkan sebilangan anggota PAS telah tersasar matlamat sebenar perjuangan Islam iaitu mendaulatkan syariat Allah SWT," kata Ahmad lagi.

Dalam pada itu, katanya Dewan Ulama PAS tetap bertegas akan melaksanakan hukum hudud di Kelantan sambil memastikan ianya juga dilaksanakan di Malaysia.

Katanya, penghakiman yang berlaku terhadap keputusan liwat melibatkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak berlandaskan prinsip keterangan undang-undang jenayah Islam.

"Maka sudah sampai masa rakyat dan negara kita kembali kepada prinsip perundangan Islam dan kaedah keterangan undang-undang jenayah Islam," ujarnya.

Beliau turut menegaskan bahawa betapa pentingnya untuk hudud dilaksanakan di negeri Kelantan dan ianya patut disokong oleh semua pihak termasuk sekutu mereka dalam Pakatan Rakyat.