KUALA LUMPUR : Etika dan moral pemimpin politik Melayu dikatakan semakin menurun dan teruk pada era selepas kemerdekaan negara.

Dalam masa sama, penulis buku 'Corruption and Hypocrisy in Malay Muslim Politics: The Urgency of Moral-Ethical Transformation' Profesor Emeritus Tan Sri Mohd Kamal Hassan kecewa dengan pemimpin berkenaan yang lebih membudayakan nilai kebendaan dan politik import barat.
 
"Saya memang berasa amat-amat kecewa dengan pemimpin politik orang Melayu. Dari kecil saya lihat perkembangan politik.

"Saya dari Kelantan. Di Pasir Mas itu lubuk Pas. Kebetulan ayah saya pemimpin UMNO dan bapa saudara saya pemimpin Pas, duduk serumah. Waktu itu parti panas, saya begitu kecewa.

"Saya kata kalau beginilah saya tidak akan ceburi politik tetapi saya tetap ikut perkembangan.

"Jadi sampai kemerdekaan masih baik, tetapi selepas kemerdekaan, masuk zaman kebendaan, politik Melayu semakin menurun dari segi prestasi moral dan etika.

"Budaya kebendaan dan politik diimport barat menyebabkan kita berpecah, jadi saya kecewa.

"Jadi saya menyampai hasrat yang sangat kecewa dengan pemimpin politik Melayu hari ini," katanya semasa menjadi tetamu program 'Bersama Johan Jaaffar' yang disiarkan secara langsung di Facebook Sinar Harian pada Rabu malam.

 

Menurut Mohd Kamal, dikotomi atau pemisahan yang memisahkan kerohanian dalam politik negara juga perlu dihapuskan.

Ujarnya lagi, beliau melihat penerimaan dan pengimportan sistem demokrasi barat melalui sistem Westminster tanpa mengkaji secara mendalam hanya memecahkan budaya Melayu.

"Budaya Melayu berteraskan feudalisme, kesetiaan kepada raja tidak ada nilai adversary. Tidak ada nilai rakyat menentang raja, tiada. Rakyat melawan rakyat tidak ada.

"Jadi kita import politik barat, maka kita memecahkan, merosakkan budaya Melayu yang berteraskan kepada kerjasama, gotong royong, dan menghormati," ujarnya.

Katanya lagi, Malaysia memerlukan sistem politik yang berteraskan kebertanggungjawaban kepada tuhan.

"Saya tidak mahu sebut sistem politik Islam. Saya tidak sebut pun dalam buku ini. Sistem demokrasi kita boleh terima.

"Saya mahu demokrasi itu dimurnikan, jangan diteruskan unsur-unsur barat," tambah beliau lagi.