PUTRAJAYA: Dalam politik, istilah 'perkahwinan' antara dua parti berbeza tidak sesuai digunakan sebaliknya perkataan 'kerjasama' lebih sesuai apabila parti politik bergabung membentuk kerajaan.

Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke Siew Fook berkata, gabungan Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) adalah kerjasama politik yang turut digalakkan Yang di-Pertuan Agong.

Mengulas kenyataan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang mendakwa akan berlaku perpecahan dalam gabungan itu, Anthony Loke menegaskan beliau hairan mengapa bekas Perdana Menteri itu seolah-olah mahu lihat perpecahan dalam Kerajaan Perpaduan.

"Saya nak ingatkan Ismail Sabri, kerjasama PH dan BN ini dinasihatkan Yang di-Pertuan Agong.

"Sebagai parti yang mendukung kepada Rukun Negara, kita setia kepada nasihat Seri Paduka Baginda untuk mengukuhkan kerjasama dalam Kerajaan Perpaduan.

"Dia (Ismail Sabri) tiap-tiap hari ingin lihat perpecahan dalam kerajaan hari ini. Saya tak tahu apa niat beliau untuk lihat perpecahan Kerajaan Perpaduan ini," katanya.

Tambah beliau, setiap parti dalam kerajaan sedang berusaha memperkukuhkan hubungan meskipun setiap parti berbeza ideologi dan pandangan.

Begitupun, tegasnya, setiap perbezaan itu dapat ditangani dengan matang.

"Kabinet bekerja dengan sangat baik. Menteri tidak bincangkan isu ini. Kepentingan negara menjadi fokus kerajaan pada waktu ini.

"Kita tak bincang perpecahan dalam Mesyuarat Kabinet, kita bincang agenda nasional termasuk tiket penerbangan," ujarnya.

Media sebelum ini melaporkan Ismail Sabri berkata 'perkahwinan paksa' antara PH dan BN tidak akan berjaya jika tiada rasa cinta antara kepimpinan tertinggi parti atau di peringkat akar umbi.

Bekas Naib Presiden UMNO itu berkata, keretakan kini mula dilihat dalam "perkahwinan paksa" antara parti dalam kerajaan kerana mereka secara terbuka menyerang satu sama lain.