KUALA LUMPUR: Pas menyambut baik keputusan UMNO yang memutuskan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai calon Perdana Menteri selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15 nanti.

Dalam masa yang sama, Setiausaha Agung Pas, Datuk Seri Takiyuddin Hassan turut memberi bayangan parti itu mahukan Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik antara Kerajaan dan Pembangkang diteruskan sehingga pembubaran Parlimen yang ke-14.

"Pas mendokong serta menyokong penuh kepimpinan Perdana Menteri ke-9. Pas berharap Agenda Perpaduan yang dipelopori beliau dapat diteruskan kerana ia terbukti berjaya mewujudkan kestabilan serta iklim politik yang baik dan harmoni.

"Pendekatan ini pastinya akan terus disokong semua pihak atas dasar bipartisan demi kebaikan negara," katanya dalam satu kenyataan, pada Jumaat.

Pada Khamis, Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO sebulat suara memutuskan untuk Ismail menjadi calon Perdana Menteri pada PRU15.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan, berkata kesepakatan itu ialah antara beberapa perkara diputuskan pada Mesyuarat MKT yang dipengerusikan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

BACA: MKT UMNO cadang Ismail Sabri calon PM untuk PRU-15

Takiyuddin turut mengulas mengenai MoU antara kerajaan dan pembangkang selepas MKT UMNO memutuskan untuk tidak meneruskan perjanjian itu apabila ia berakhir 31 Julai depan.

"Pas yakin MoU antara kerajaan dan pembangkang yang pada umumnya berkuatkuasa dari tarikh ia ditandatangani dan terpakai sehingga pembubaran Parlimen Malaysia ke-14 akan terus membantu proses pemulihan negara di bawah Ismail Sabri dalam semua aspek termasuk kesihatan, ekonomi, sosial serta kehidupan rakyat," jelasnya.