PEKAN: Dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pakatan Harapan (PH) yang dilantik sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Pahang bersedia mengetepikan perbezaan politik dengan Barisan Nasional (BN apabila agenda kebajikan rakyat menjadi keutamaan.

ADUN Teruntum, Sim Chon Siang (PKR) berkata walaupun masih belum mengetahui portfolio yang akan dipegang, beliau mahu menggunakan peluang tersebut untuk terus memperjuangkan isu rakyat seperti ekonomi, peluang pekerjaan dan kemudahan infrastruktur.

"Memang agak pelik kerana dahulu kita selalu menghentam mereka (BN) tetapi kini macam adik-beradik. Tetapi kita kena meletakkan keutamaan kepada soal rakyat.

"Sebelum ini, kita bangkitkan isu di sidang dewan juga adalah untuk rakyat. Saya akan terus bawa isu-isu rakyat di dewan dan mesyuarat Exco kerana rakyat perlukan jawapan," katanya.

Sim berkata demikian semasa ditemui pemberita selepas Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan Exco di hadapan Pemangku Raja Pahang, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, di Istana Abu Bakar, di sini, pada Jumaat.

Beliau dan ADUN Triang, Leong Yu Man (DAP) adalah dua ADUN PH yang dilantik untuk menganggotai barisan Exco Pahang bersama lapan lagi ADUN BN selepas kedua-dua parti bersetuju bekerjasama untuk membentuk kerajaan negeri.

Persetujuan itu dibuat selepas keputusan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) menyaksikan tiada parti memperoleh majoriti mudah 22 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi membentuk kerajaan negeri.

Pada PRU15, BN memperoleh 16 kerusi daripada 42 kerusi DUN Pahang dan PH memperoleh lapan kerusi manakala Perikatan Nasional (PN) pula memperoleh 17 kerusi.

Namun, pengundian di DUN Tioman telah ditangguhkan ke Rabu ini ekoran kematian calon PN, Md Yunus Ramli, 61, pada hari pengundian 19 Nov lepas. Bagaimanapun keputusan pilihan raya itu tidak akan mengubah ketiadaan majoriti mana-mana pihak.

Sementara itu, Leong menyifatkan situasi politik di Pahang sebagai era baharu dan berharap perpaduan antara dua parti itu menjadi lebih erat supaya pelbagai perancangan untuk rakyat dapat dilaksanakan dalam tempoh lima tahun akan datang.

"Fokus utama untuk membantu rakyat dalam isu utama seperti ekonomi dan saya percaya ini juga adalah permintaan dan senario yang dimahukan rakyat," katanya.

Bagi Datuk Mohamad Nizar Mohd Najib, anak kepada bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, beliau melihat tiada masalah untuk BN dan PH berada dalam pentadbiran negeri, selain berazam mahu menjalankan tugas sebaiknya.

"Tiada sebab mengapa kita tidak boleh bekerjasama...malah kita dapat lihat banyak gabungan politik memerintah di merata negara di dunia. Orang ramai sudah memberi mandat dan kita perlu ketepikan perbezaan untuk rakyat Pahang," kata ADUN Peramu Jaya itu.

Sementara itu, Menteri Besar. Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata portfolio semua 10 anggota Exco itu akan diumumkan dalam masa terdekat kerana ia perlu diperhalusi sebelum dimuktamadkan.

-- BERNAMA