KUALA LUMPUR: Penetapan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) berhubung penangguhan pemilihan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO boleh dilihat sebagai satu cara untuk menekan UMNO.

Jelas Penganalisis Politik UiTM Mujibu Abd Muis, taktik ini sudah biasa dipertontonkan barangkali bagi merencatkan perjalanan parti itu dan memberi kelebihan kepada parti lawan.

Jelas Mujibu, penangguhan pemilihan MKT UMNO pernah berlaku sebelum ini tidak pula menjadi isu walaupun jelas melanggar syarat RoS.

“Apa yang berlaku kepada UMNO mungkin boleh dilihat sebagai satu cara untuk menekan UMNO, kita pernah melihat beberapa parti politik dilakukan sedemikian misalnya PEJUANG yang tidak diberikan pendaftaran sebelum Pilihan Raya Kecil di Slim, begitu juga BERSATU sebelum Pilihan Raya Umum 2018.

“Taktik-taktik ini sudah biasa dipertontonkan untuk menekan parti-parti politik yang boleh merencatkan dan membantutkan parti itu dan memberi kelebihan kepada parti lawan,” katanya,

Tambah Mujibu, penangguhan pemilihan MKT UMNO pernah berlaku sebelum ini, dan ia tidak pula menjadi isu walaupun jelas melanggar syarat RoS.

“Kalau kita lihat amalan politik dalam UMNO sendiri, bukan sesuatu yang baharu dalam politik Malaysia, bagaimana parti-parti politik menangguhkan pemilihan dan RoS tidak ambil tindakan,

BACA: Penangguhan pemilihan UMNO tidak sah, kata RoS

“Apabila ini timbul di dalam suasana sebegini maka orang ramai boleh membaca ini dilakukan bagi menekan dan mengugut UMNO, agar UMNO fokus kepada hal ini dan tidak memberikan penekanan kepada Perikatan Nasional,” jelasnya.

Sebelum ini, MKT UMNO mengumumkan penangguhan pemilihan parti selama 18 bulan  bermula pada 7 Julai lalu.

Bagaimanapun, pada Jumaat, Ketua Pengarah RoS Jasri kasim menjelaskan penangguhan itu tidak sah kerana tempoh pemegang jawatan MKT bagi penggal 2018/2021 telah tamat pada 30 Jun 2021.