DAP Selangor akan mengadakan mesyuarat tergempar jawatankuasa negeri hari ini bagi membincangkan syor persempadanan semula oleh Suruhanjaya Pilihanraya serta kesannya kepada Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 akan datang.

Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua berkata parti-parti politik dan pemikir di seluruh negara telah meneliti pelan persempadanan semula yang dicadangkan SPR dan jelas bahawa tindakan itu adalah percubaan bagi memenangkan UMNO dalam pilihan raya umum akan datang.

"Jika pada tahun 2013, Barisan Nasional menerima kurang daripada 48 peratus undi popular sekali gus kesimpulan logik bahawa parti pemerintah akan menerima undi yang lebih kecil dalam PRU14.

"Oleh itu muslihat untuk BN adalah untuk melukis semula sempadan kawasan pilihan raya ke tahap di mana BN akan dijamin kemenangan besar walaupun undi popular mereka terus merosot," katanya dalam satu kenyataan malam tadi.

Katanya, cara yang paling mudah untuk BN memenangi PRU adalah untuk menarik pengundi pembangkang ke kawasan pilihan raya yang mempunyai lebih daripada 100,000 pengundi dan mengecilkan jumlah pengundi BN di kawasan pro-BN.

"Contoh yang paling jelas adalah di kerusi Petaling Jaya Utara yang diperbesarkan daripada 85,401 pengundi kepada 150,439 pengundi.

"Kawasan itu baru dibesarkan, ditukar nama kepada 'Damansara' dijangka mencapai majoriti 73,533 berdasarkan rekod mengundi 2013, berbanding dengan majoriti sebenar 44,672.

"Hasilnya, kawasan Subang (dinamakan semula sebagai 'Sungai Buloh') menjadi satu kerusi yang sangat kecil dengan hanya unjuran 3,037 majoriti berbanding 26,719 dicapai pada tahun 2013," katanya.

Sebelum ini, SPR menafikan dakwaan kajian semula persempadanan yang dilakukan suruhanjaya itu bertujuan demi kepentingan pihak tertentu.

Pengerusinya, Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah, berkata SPR sudah menjalankan peranan dan tanggungjawab sebagaimana diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.