KUALA LUMPUR: Terdapat kegagalan yang tidak boleh diperbetulkan dalam kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan PKR, dakwa Setiausaha Perikatan Nasional (PN) Selangor, Muhammad Hilman Idham.

Beliau mempersoalkan kemampuan parti yang dipimpin Anwar, juga Ahli Parlimen Port Dickson, itu untuk mentadbir negara jika sekali lagi diberikan mandat oleh rakyat.

“Hari ini PKR sedang kucar-kacir, meneruskan perjuangan dalaman yang remeh tanpa mengambil kira nasib atau masalah rakyat Malaysia biasa.

“Sungguh menakutkan memikirkan nasib negara jika parti yang tidak berfungsi sama sekali ini masih berada dalam kuasa persekutuan. Bolehkah mereka mentadbir?

“Kami (beliau dan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali) juga percaya bahawa terdapat kegagalan yang tidak boleh diperbaiki dalam kepimpinan Anwar dan PKR.

“Kami menghabiskan bertahun-tahun yang menyakitkan untuk cuba mengubah keadaan dari dalam parti, tetapi tidak berhasil.

“Akhirnya, kami semua dipecat kerana kami tidak sehaluan atau bertindak mengikut perintah yang di luar kehendak kami,” ujarnya dalam satu kenyataan media pada Ahad.

Muhammad Hilman yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Gombak Setia berkata demikian sebagai mengulas artikel di portal Malaysiakini bertajuk ‘Yoursay: How Azmin turned a dream into a nightmare’.

Tambah beliau yang juga Setiausaha Politik kepada Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu, kritikan terhadap tokoh masyarakat digalakkan dalam demokrasi.

Namun, penghinaan jangka panjang yang berterusan dan penderaan peribadi adalah memualkan dan ia tidak boleh diterima dalam mana-mana negara demokrasi.

“Mohamed Azmin boleh memfailkan saman berkali-kali dalam hal ini tetapi beliau tidak seperti pemimpin-pemimpin lain yang mendakwa kebebasan bersuara tetapi menyaman.

“Berkenaan dengan apa yang dipanggil 'Langkah Sheraton', ia digunakan oleh Pakatan Harapan (PH) untuk menyembunyikan kegagalan dan kebankrapan idea dan penyelesaian mereka untuk rakyat.

“PH terpaksa menyalahkan setiap kegagalan mereka atas 'Langkah Sheraton'.

"Mohamed Azmin, saya sendiri dan orang lain, bukan sahaja mempunyai hak, tetapi juga kewajipan untuk mengkritik parti politik dan gabungan politik di mana kita tidak lagi mempunyai kepercayaan.

“PH telah mengkhianati rakyat dengan gagal menegakkan dan melaksanakan reformasi yang diikrarkan dalam pilihan raya umum.

“Ini adalah perkara yang serius, tidak kurang daripada aku janji kami yang sungguh-sungguh kepada negara yang dahagakan perubahan,” jelasnya lagi.