KUALA LUMPUR: Rombakan Kabinet Sabah hanya akan diumumkan selepas pertemuan antara Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pertemuan berkenaan dijangka berlangsung di Kota Kinabalu, Sabah sekembalinya Anwar dari lawatan rasminya ke Jakarta, Indonesia dari 8 hingga 9 Jan ini.

Sumber dalaman Gabungan Rakyat Sabah (GRS) berkata, senarai ahli Jemaah Menteri baharu kerajaan negeri itu sebenarnya diadakan pada Isnin.

Malah, tambah sumber itu lagi, pada sesi menghadap Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin petang Sabtu, Hajiji turut menyembah maklum mengenai senarai barisan kabinet baharu itu.

“Dalam sesi menghadap semalam, Pengerusi (GRS) memaklumkan antaranya dua perkara, iaitu mempunyai sokongan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan senarai kabinet negeri yang baharu.

“Bagaimanapun, senarai kabinet baharu itu hanya akan diumumkan selepas pertemuan Perdana Menteri dan Hajiji, dijangka Isnin malam.

"Sebab, Anwar ketika ini dalam lawatan kerja ke Indonesia. Balik dari Jakarta terus ke Kota Kinabalu,” katanya kepada Astro AWANI.

Semalam, Anwar yang juga Pengerusi Pakatan Harapan memaklumkan akan memberi tumpuan khusus kepada isu politik di Sabah sebaik sahaja pulang daripada mengadakan lawatan rasmi ke Jakarta.

Baca: Politik Sabah: Anwar beri tumpuan khusus selepas pulang dari Jakarta

BACA: Politik Sabah: Hajiji menghadap Tun Juhar di Istana Seri Kinabalu

Beliau juga telah berhubung dengan Hajiji susulan kemelut politik negeri itu pada ketika ini.

Manakala, jelas beliau, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi juga telah bercakap dengan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin berhubung perkara sama.

Anwar bagaimanapun menyifatkan konflik politik yang melanda negeri itu sebagai masih terkawal.

Hajiji pula petang semalam menghadap Tun Juhar di Istana Seri Kinabalu kira-kira sejam selepas dilihat memasuki perkarangan istana pada jam 4.22 petang.

Pada Jumaat, Hajiji dalam satu kenyataan ringkas memaklumkan akan berlaku rombakan kabinet negeri yang akan diumumkan dalam waktu terdekat.

Politik Sabah mencetus pergolakan selepas Bung Moktar mengumumkan menarik sokongan kepada kerajaan negeri yang dipimpin GRS-BN.

BACA: Bung beri penjelasan isu pergolakan politik Sabah

Keputusan UMNO dan BN Sabah itu dibuat susulan hilang kepercayaan terhadap kedudukan Hajiji sebagai Ketua Menteri, selain perjanjian antara BN dan Perikatan Nasional (PN) dilanggar.

Bung Moktar berkata, BN dan PN melaksanakan perjanjian membentuk kerajaan Sabah selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) pada 2020, namun, Hajiji serta pemimpin Bersatu Sabah yang juga komponen PN, keluar parti menyebabkan kerajaan negeri sekarang tiada keabsahan.

DUN Sabah mempunyai 79 ADUN iaitu 73 yang dipilih dan enam dilantik.