KUALA NERANG: Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid mengesahkan parti itu sudah mempunyai sasaran bagi bilangan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang akan ditandingi di dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Kedah, akan datang.

Bagaimanapun, beliau menjelaskan bahawa perkara itu perlu dibawa ke peringkat rundingan bagi peringkat UMNO dan Barisan Nasional (BN) Kedah bersama Pakatan Harapan (PH) negeri.

Rundingan itu jelasnya akan diadakan sebaik sahaja laporan peringkat pertama membabitkan perundingan semua parti politik yang berada di dalam Kerajaan Perpaduan selesai dibentangkan 19 Mac depan.

Tambahnya, mesyuarat membabitkan kepimpinan UMNO dan BN Kedah juga telah beberapa kali diadakan berhubung persiapan parti dalam menghadapi PRN yang dijangkakan sekitar Jun tahun ini.

"(Dengan PH) kita belum rasmi (adakan perbicangan)... (perjumpaan) tidak formal (antara kepimpinan BN dan PH) sudah ada... (kita ada) bincang tetapi yang penting adalah kita (sudah) ada kita punya sasaran kerusi (untuk ditandingi) dan kita (juga telah) kenal pasti beberapa orang untuk (kita pilih) untuk kita buat perbicangan nanti.

"Jumlah kerusi DUN sasaran sudah ada angka cuma biar jawatankuasa (perundingan kerusi membabitkan parti PH-BN) bawa di peringkat negeri sebelum dibawa untuk ke Jawatankuasa peringkat nasional.

"Kita akan terima nanti jumlah (sebenar), berapa (kerusi DUN) BN akan bertanding dan berapa (kerusi DUN) PH akan bertanding," katanya.

Mahdzir berkata demikian ketika ditemui media selepas melakukan tinjauan Mesyuarat perwakilan Wanita dan Puteri UMNO Bahagian Padang Terap di Pusat Komuniti Padang Kerasak, Kuala Nerang pada Sabtu.

Dalam perkembangan sama, beliau enggan mengulas lanjut menngenai ura-ura beliau akan bertanding di dalam PRN akan datang dan menegaskan ia adalah hal peribadi.

Pada 28 Februari lalu, Pengerusi PH Kedah, Datuk Mahfuz Omar menyatakan gabungan itu sedang menantikan format pengagihan kerusi yang mungkin diputuskan pada pertemuan Sekretariat Kerajaan Perpaduan pada 19 Mac ini sebelum meneruskan rundingan secara rasmi bersama BN di negeri itu.

Jelasnya, ketika ini hanya beberapa perbincangan tidak rasmi telah diadakan bersama BN termasuk bersama Pengerusi BN Kedah, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan pimpinan yang lain berhubung soal kerjasama menghadapi PRN.

Tambah beliau, berdasarkan asas pembahagian kerusi yang dilaksanakan PH sebelum ini, semua pihak yang berada dalam Kerajaan Perpaduan selepas ini perlu menerima hakikat bahawa kerusi yang dimenangi mana-mana parti akan terus menjadi hak mereka untuk bertanding.

Terdahulu, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor menzahirkan keyakinan bahawa Perikatan Nasional (PN) mampu memenangi 33 daripada 36 kerusi DUN di Kedah pada PRN akan datang meskipun wujud kerjasama membabitkan BN dan PH.

Ia susulan kemenangan besar PN dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) menawan 14 kerusi Parlimen di negeri itu.