KLANG: Walaupun keputusan Pilihan Raya Negeri (PRN) di enam negeri menyaksikan kedua-dua gabungan Pakatan Harapan (PH)-Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) mengekalkan status quo, namun 'luka' kekalahan yang ditanggung Kerajaan Perpaduan lebih besar berbanding PN.

Ahli Parlimen Klang, Ganabatirau Veraman berkata, tiada keperluan untuk menuding jari, sebaliknya Kerajaan Perpaduan perlu meningkatkan usaha dalam memastikan penjajaran hala tuju yang bertunjangkan aspirasi semua kaum.

Menurutnya, meskipun dinamika pengundian tidak dapat dijangka pada peringkat awal namun PRN pada 12 Ogos lalu 'membongkarkan' bahawa realiti itu pahit namun kerajaan perlu akur dengan keputusan rakyat.

"Apa yang jelas, rakyat termasuk masyarakat India sudah menterjemahkan ketidakpuasan terhadap perkembangan semasa dalam bentuk undi.

"Ada segelintir rakyat yang berasakan insentif dan penyelesaian hanya difokuskan kepada satu-satu kumpulan sasaran sahaja," katanya dalam kenyataan di sini, pada Jumaat.

Menyentuh mengenai peralihan dan sokongan masyarakat India kepada PN, Ganabatirau berkata, perkara itu perlu dikupas dengan teliti sebelum membuat sebarang kesimpulan mudah.

"Kebanyakan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang kalah dengan majoriti di bawah 1,500 undi adalah kawasan yang berdemografi penduduk India yang ramai.

"Misalnya, Semenyih mempunyai bilangan pengundi India yang tinggi namun peratusan keluar mengundi adalah rendah, begitu juga  Taman Medan, Ijok, Bukit Melawati dan Sementa. Mengapa? Jawapan mudah... budaya undi protes dalam kalangan pengundi tegar India," ujarnya.

Namun pada masa sama katanya, Klang, Pandamaran, Sentosa, Kota Kemuning dan Banting yang mempunyai jumlah pengundi India yang signifikan dilihat terus kekal memberi mandat kepada Kerajaan Perpaduan.

"Jelas situasi ini berbeza bagi pengundi India di kawasan bandar dan luar bandar.

"Justeru, kerajaan kini berada di persimpangan untuk mengenal pasti isu-isu utama yang mencetus ketidakpuasan untuk mengembalikan kepercayaan dan sokongan pengundi India," ujarnya.

Beliau berkata, walaupun PH tunjang memperjuangkan kepentingan setiap komuniti terpinggir tanpa mengira kaum namun masyarakat India berasakan kebajikan dan kesejahteraan mereka terabai.

Katanya, masyarakat India sudah mula membandingkan komposisi empat anggota Kabinet ketika pentadbiran PH sebelum ini dengan pentadbiran sekarang.

"Jadi mereka (masyarakat India) menganggap tiada saluran untuk mereka bersuara dan membawa isu-isu berkaitan masyarakat India dalam kerajaan.

Sesungguhnya kata beliau, masyarakat India sedia maklum bahawa sistem kuota Melayu dan Bumiputera dalam pendidikan tidak boleh dihapuskan, kerana ia adalah satu jaminan dan peluang bagi kaum itu untuk bersaing di institusi pengajian tinggi (IPT).

"Namun apa yang diharapkan adalah suara dan jaminan daripada kerajaan sendiri bahawa hak anak-anak masyarakat India yang cemerlang untuk mendapat tempat dalam sektor pendidikan tidak diabaikan.

"Jadi saya berharap Perdana Menteri akan memberi jaminan bahawa pelajar-pelajar yang cemerlang akan diperlakukan secara adil dan diberi layan sama rata dalam pendidikan, keadilan sosial dan ekonomi.

"Tiada niat untuk mempertikai atau merampas hak kaum lain, apa yang diminta adalah pertimbangan yang sewajarnya kepada tuntutan mereka," ujarnya lagi.

Ganabatirau berpendapat, kerajaan masih belum terlambat untuk mengatasi isu-isu membangkit mengaitkan kaum India bagi mengembalikan kepercayaan mereka.

Dengan itu beliau berharap kerajaan dapat melaksanakan Pelan Tindakan Masyarakat India yang mencerminkan pendirian dan kesungguhan kerajaan meningkatkan taraf sosioekonomi kaum itu.