Parti dalam Gabungan Rakyat Sabah seperti yang diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu bergerak dalam satu pasukan bagi memenangi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah kali ini.

Pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata, setiap parti dalam gabungan itu juga tidak seharusnya mementingkan diri sendiri.

“Gabungan ini biasa berlaku, cuma apa yang kita inginkan ialah rakyat Sabah memilih calon-calon dari BN dan rakan-rakan yang lain.

“Apa yang penting kita harus menawarkan perkhidmatan terbaik untuk rakyat,” katanya ketika ditemui di Dewan Sri Lamag, di sini, hari ini.

Hari ini, Muhyiddin mengumumkan bahawa blok pembangkang iaitu PN, BN dan Parti Bersatu Sabah (PBS) di bawah satu gabungan iaitu Gabungan Rakyat Sabah.

Ditanya sama ada pada pertemuan pemimpin gabungan itu di Kota Kinabalu semalam ada membincangkan siapa yang dipilih menjadi ketua menteri, Bung Moktar menjelaskan ia tiada dibincangkan.

“Selepas PRN baru kita bincang siapa yang akan menjadi ketua menteri,” katanya.

Mengulas mengenai pertembungan lima penjuru di DUN Lamag, Bung berkata, ini menampakkan kesuburan demokrasi bahawa sesiapa sahaja boleh menjadi calon.