KUCHING: Pengumuman Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg berhubung sokongan Gabungan Parti Sarawak (GPS) untuk pembentukan kerajaan campuran antara Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN), dan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) bukan bermakna parti itu tidak menghormati Pengerusi BN, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Naib Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Datuk Seri Abdul Karim Rahman Hamzah berkata, pendirian GPS itu hanya bersandarkan kepada jumlah kerusi yang praktikal untuk  menentukan parti manakah yang akan menerajui Kerajaan.

“Ahmad Zahid dia adalah ketua kepada BN, BN hanya menang 30 kerusi sahaja jadi macam mana nak tubuhkan kerajaan dengan 30 kerusi, jadi mestilah kita melihat dari segi praktikalnya parti mana yang kita rasa akan menerajui kerajaan, parti mana yang mempunyai wakil-wakil rakyat atau ahli parlimen yang besar.

“Dan sebab itu kemungkinan tidak ada perbincangan,  perbincangan itu lebih kurang parti yang kita rasa boleh dan akan diberi mandat untuk menerajui kerajaan sebab itulah bagi pandangan saya situasinya seperti itu bukannya GPS tidak hormat kepada Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi,” katanya selepas Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak ke-19 di sini pada Isnin.

Tambahnya, dalam situasi sebegini, semua pihak perlu yakin kepada kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong  untuk menentukan kerajaan yang stabil selepas Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Secara peribadi beliau yakin mekanisme terbaik yang mungkin akan dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong ialah dengan mengadakan perjumpaan secara empat mata dengan pemimpin parti seperti apa yang berlaku semasa pemilihan Datuk Seri Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri.

“Cara yang terbaik bagi pandangan peribadi saya untuk mengetahui siapa yang mendapat kepercayaan ahli-ahli parlimen untuk memimpin sama seperti bagaimana Yang di-Pertuan Agong menentukan Datuk Seri Ismail Sabri dahulu.

KEPUTUSAN PRU14 DI SINI



“Baginda memanggil seorang demi seorang dan daripada itu kita akan dapat tahu siapa yang dapat lebih kepercayaan, secara tertutup, mungkin makan masa sedikit tetapi pada penghujungnya kita dapat tahu siapa yang tekah diberi kepercayaan oleh ahli-ahli Parlimen,” ujarnya.

Terdahulu, Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menegaskan tiada sebarang rundingan yang dilakukan bersama ahli kepimpinan parti berkenaan penyertaan BN dalam gabungan lain untuk membentuk kerajaan.

Ia sekaligus membidas kenyataan Pengerusi GPS, Abang Johari bahawa kerajaan campuran itu berupaya membentuk kerajaan persekutuan selari dengan peruntukan Perlembagaan Malaysia dengan jumlah keseluruhan 131 daripada 222 kerusi Parlimen.