LIPIS: Perikatan Nasional (PN) optimis akan menambah satu lagi kemenangan bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tioman pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) yang akan berlangsung 7 Disember nanti.

Timbalan Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sekiranya kemenangan itu dizahirkan bermakna PN akan memperoleh 18 kerusi berbanding 17 pada PRU15, 19 November lalu sekali gus dapat memberikan semangat dan kekuatan gabungan Pas, Bersatu dan Gerakan yang membentuk PN di Pahang.

"Calon yang bertanding nanti, Nor Idayu Hashim dari Pas yang sememangnya kerusi Rompin yang diperuntukkan oleh PN untuk calon Pas dan kita (Pas Pahang) mencalonkan beliau (Nor Idayu) yang merupakan seorang ahli Jawatan Kuasa Pas Rompin sememangnya amat layak.

"Nor Idayu seorang suri rumahtangga, tetapi mempunyai ijazah dari Universiti Teknologi Mara (UiTM), muslimat yang sangat aktif dalam Pas Rompin dan banyak terbabit dengan program keagamaan dan kemasyarakatan," katanya kepada media selepas hadir majlis Jamuan Kesyukuran Rakyat DUN Cheka di Kerambit dekat sini pada Sabtu.

Beliau berkata, kalangan akar umbi Pas sangat bersetuju bagi Nor Idayu menjadi calon sekali gus mewakili suara wanita di dalam DUN Tioman yang bertanding pada 7 Disember ini.

Jelasnya, jentera Pas sudah lama bersiap siaga setelah kerusi DUN Tioman diberikan kepada calon Pas sebelum ini berasaskan persefahaman dalam kalangan pemimpin PN.

"Kita bersungguh untuk memenangi calon ini kerana saya difahamkan menerusi tinjauan di lapangan, Pas mampu mengatasi calon BN yang merupakan cabaran utama dan saya yakin kita akan menang," katanya.

"Berasaskan kemenangan 17 kerusi DUN PN di Pahang pada 19 November lalu, saya amat yakin DUN Rompin akan dimenangi oleh calon PN berasaskan senario perubahan drastik yang diterjemahkan oleh pengundi pada PRU15, 19 November lalu," katanya.

Ujarnya lagi, kemenangan calon DUN Tioman juga berasaskan bantuan serta sokongan pengundi terutamanya dalam kalangan orang muda termasuk mereka yang berusia 18 tahun.

Pada 19 November lalu, Md Yunus Ramli, seorang ketua Pas salah sebuah cawangan di situ yang dipilih sebagai calon PN bagi DUN Tioman meninggal dunia dipercayai mengalami serangan jantung dan berikutan itu, pengundian bagi kerusi tersebut ditangguhkan pada 7 Disember ini.