KUALA LUMPUR: Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) bersetuju kepada pindaan Perlembagaan UMNO agar pemilihan parti diadakan dalam tempoh enam bulan selepas Pilihan Raya Umum (PRU) dilaksanakan

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, kelulusan itu berkuat kuasa pada 29 Julai 2022 (Jumaat).

Beliau memberitahu, perkara itu dimaklumkan RoS menerusi satu surat yang diterimanya pada petang, Jumaat.

"Sukacitanya dimaklumkan bahawa RoS telah meluluskan dengan sedikit pindaan kepada permohonan berkaitan Perlembagaan UMNO.

"RoS bersetuju kepada pindaan Perlembagaan UMNO agar pemilihan UMNO di semua peringkat diadakan tidak boleh lebih daripada enam bulan selepas diadakan sesuatu Pilihan Raya Umum (Dewan Rakyat).

"Ini bermakna pemilihan UMNO untuk penggal ini hanya akan  dibuat tidak lewat daripada enam bulan selepas Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) diadakan," katanya dalam ciapan di sini, pada Jumaat.



Dalam pada itu Ahmad menjelaskan, dalam surat itu, RoS juga meminta agar satu pemilihan diadakan dalam satu penggal PRU Parlimen (Dewan Rakyat).

"Bagi pihak UMNO, saya ingin merakamkan ucapan berbanyak terima kasih kepada RoS dan semua pihak yang terlibat dalam meluluskan pindaan Perlembagaan UMNO," ujarnya.

UMNO sebelum ini meluluskan pindaan perlembagaan parti yang membolehkan pemilihan diadakan tidak melebihi tempoh enam bulan selepas PRU supaya memberi ruang kepada ahli untuk memfokus gerak kerja pilihan raya.

Notis pindaan perlembagaan itu dikemukakan kepada RoS pada 17 Mei lalu.