Pilihan raya negeri Sarawak mencatatkan rekod pencapaian terbaik dalam sejarah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) apabila sepanjang proses pilihan raya sebelum ini ia tidak dicemari unsur dan pelakuan negatif.

Perkara tersebut dinyatakan Pengerusinya, Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah apabila beliau mengakui tidak ada mana-mana pilihan raya yang berlangsung di negara ini seaman yang berlangsung di Sarawak.

"Ya, di Sarawak, tiada (pilihan raya di tempat lain) boleh memecahkan rekod mereka (Sarawak) lagi. Pilihan raya di Sarawak terutama di Balingian, penuh dengan kemesraan, solidariti, kekeluargaan, tiada maki hamun dan tiada caci mencaci.

"Rekod itu tiada lagi (mana-mana kawasan) boleh pecahkan rekod Sarawak. Saya harap Sarawak jangan bagi sesiapa pecahkan rekod (tersebut) tapi jangan pula pecahkan rekod sendiri," katanya dalam sidang media di sini hari ini.


Justeru, beliau berharap calon, pemimpin parti politik serta semua calon dapat berkempen secara profesional, aman dan harmoni tanpa mencetuskan sebarang provokasi mahupun unsur negatif yang akan mengeruhkan suasana kempen.

Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak ke-11 menyaksikan 82 kerusi ditandingkan di mana sehingga petang semalam, sejumlah 971 borang pencalonan telah dijual oleh SPR.