Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) belum menerima apa-apa laporan kesalahan pilihan raya termasuk sepanjang berlangsungnya proses penamaan calon PRK DUN Rantau.

Timbalan Pengerusinya, Azmi Sharom berkata SPR tidak menerima sebarang laporan atau aduan daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang membuat kawalan keselamatan.

Bagaimanapun, katanya, SPR mengalu-alukan apa jua aduan kesalahan sepanjang proses penamaan calon atau ketika kempen PRK Rantau.

“Setakat ini, kita tidak menerima apa-apa laporan tentang insiden tidak diingini. Nampaknya riuh, tapi teratur. Polis pun kata baik,” katanya dalam sidang media di Pusat Penamaan Calon PRK Rantau di SJKC Bandar Sri Sendayan, di sini.

Mengenai aduan ada penyokong calon parti bertanding menggunakan pembesar suara yang didakwa dekat dengan pusat penamaan calon, beliau menyarankan pihak berkenaan membuat laporan terus kepada SPR.

“Penggunaan pembesar suara oleh penyokong sepatutnya 50 meter dari pusat penamaan calon, tidak boleh kalau kurang daripada itu.

"Saya sendiri tidak nampak, tetapi kalau ada orang nampak dan nak buat laporan, boleh teruskan,” ujarnya.

Selain itu, SPR berharap semua pengundi DUN PRK Rantau agar dapat menjalankan tanggungjawab mereka sebagai pengundi dan tidak mensia-siakan hak serta undi mereka.

“SPR juga harap agar aktiviti berkempen akan berjalan lancar penuh harmoni serta tidak melanggar undang-undang dan peraturan ditetapkan,” ujar beliau lagi.

Dengan selesai proses penamaan calon, maka tempoh rasmi berkempen bermula sehingga jam 11.59 malam pada 12 April ini.

Keputusan PRK DUN Rantau dijangka diumumkan sebelum jam 10 malam.