KUALA LUMPUR: UMNO bakal memutuskan calon perdana menteri dan timbalannya apabila parti itu mengadakan pemilihan pucuk pimpinan yang baharu ini, kata bekas Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa.

Ahli Parlimen Ketereh itu menjelaskan, UMNO perlu membuat pemilihan parti Jun ini selepas tempoh penggal yang lepas tamat, bersesuaian dengan perlembagaan parti yang memberikan mandat selama tiga tahun kepada Majlis Kerja Tertinggi.

"Insya-Allah, calon PM dan TPM dari UMNO akan di putuskan sekitar Jun ini menerusi pemilihan oleh ahli UMNO sendiri.

"UMNO akan memilih seorang Presiden dan seorang Timbalan Presiden yang mempunyai segala sifat dan kelayakan yang sesuai memikul tugas sbg PM dan TPM, bila tiba masanya.

"Allah SWT menentukan segalanya," katanya menerusi catatan di akaun Facebook miliknya pada Khamis.

Annuar menjelaskan sebagai sebuah parti yang berpegang teguh kepada peraturan dan bergantung kepada suara akar umbi, UMNO akan menyerahkan kepada ahlinya untuk menentukan pucuk pimpinan.

Baru-baru ini menerusi Perhimpunan Agung 2020 (PAU2020) yang berakhir pada Ahad, UMNO menegaskan akan bertanding menggunakan logo Barisan Nasional (BN) dan tidak akan bekerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) nanti.

BACA: PAU2020: Kita akan bertanding solo atas nama BN dalam PRU15 - Ahmad Zahid

Susulan keputusan itu, ramai pemerhati dan penganalisis politik mula memberi pandangan bahawa UMNO perlu menamakan calon perdana menteri dan timbalan perdana menterinya untuk diketengahkan pada PRU15.

"Saya lihat ini secara positif. Ertinya ramai yang masih melihat UMNO antara parti yang perlu menampilkan calon pemimpin utama negara.

"Suka saya menyatakan UMNO ada caranya sendiri. Usah terlalu khuatir," katanya lagi.


 
Sumber Facebook AnnuarMusa


Selepas PAU2020 baru-baru ini, Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin menggesa agar UMNO mengadakan pemilihan parti tahun ini bagi menyelesaikan kemelut dalaman parti itu.

BACA: Segerakan pemilihan parti, itu saja cara selesaikan kemelut dalaman UMNO - Khairy

Astro AWANI sebelum ini melaporkan UMNO dijangka menangguhkan pemilihan parti yang dijadualkan akan diadakan tahun ini.

BACA: UMNO dijangka tangguh pemilihan parti

Laporan yang memetik sumber itu memaklumkan penangguhan itu dicadangkan sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum yang dijangka diadakan selepas tamat tempoh darurat pada 1 Ogos nanti.

Sumber itu menjelaskan, usul penangguhan Pemilihan UMNO 2021 telah dikemukakan dalam mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO pada 19 Februari lalu di Janda Baik, Pahang.

Menurut Perlembagaan UMNO, MKT mempunyai kuasa menangguhkan pemilihan sehingga 18 bulan dari tarikh sepatutnya diadakan pemilihan baharu.

Sebelum ini beberapa pemimpin UMNO termasuk Presiden, Timbalan Presiden dan Setiausaha Agung UMNO menegaskan pemilihan akan diadakan pada tahun ini.