KUCHING: Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) menerima permohonan Ahli Parlimen Puncak Borneo, Datuk Willie Mongin sebagai ahli parti tersebut.

Perkara itu disahkan sendiri Presiden PBB, Tan Sri Abang Johari Tun Openg dalam sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi Parti PBB di Ibu Pejabat PBB di Jalan Bako di sini pada Sabtu.

“Mesyuarat (Majlis Kerja Tertinggi) tadi telah menerima permohonan daripada (Datuk) Willie Mongin untuk menjadi ahli PBB tanpa sebarang komitmen sebagai ahli.

“Itu sahaja, jangan anda menambah lagi, tidak ada syarat (ditetapkan), beliau mengatakan sokongan bahawa PBB (parti) bagus, oklah,” katanya.

Dengan kemasukan Willie sebagai ahli PBB, status kerusinya di Puncak Borneo bagaimanapun belum diketahui.

Sebelum ini Willie dalam kenyataannya pada Jun lalu berkata telah mengemukakan permohonan untuk menyertai PBB.

Namun pada ketika itu mendakwa belum menerima sebarang maklum balas meskipun telah menghantar permohonan beberapa bulan awal.

Untuk rekod Willie memenangi kerusi Puncak Borneo pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) atas tiket PKR menewaskan calon Barisan Nasional (BN) daripada PBB, Genot Sinel.

Bagaimanapun, beliau meninggalkan PKR ketika “Langkah Sheraton” pada awal 2020 dan bersama Bersatu sebelum dilantik sebagai Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN) di bawah kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin pada tahun sama.

Malah pada Pilihan Raya Negeri Ke-12 (PRN12) Sarawak, Willie juga tidak bertanding bagi merebut kerusi DUN Mambong sebaliknya memberikan sokongan penuh kepada calon GPS.