KUALA LUMPUR: Barisan kejurulatihan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) sentiasa bekerja keras untuk melahirkan jaguh perseorangan lelaki negara seterusnya, yang mampu memberi cabaran di peringkat antarabangsa.

Pengarah Kejurulatihan Perseorangan BAM Wong Choong Hann berkata pihaknya juga sentiasa bekerjasama rapat dengan Pengarah Pembangunan Remaja Datuk Misbun Sidek, dalam menjayakan misi itu.

"Kami selalu bekerjasama dan membincangkan strategi untuk mempercepatkan proses pembagunan pemain. Walaupun kami ada fokus yang tersendiri, namun kami ada buat latihan bersama yang dijalankan secara dalaman.

"Ia sebahagian daripada proses, dan memang keputusan akhir masih belum dapat dilihat. Namun ia sesuatu yang giat lakukan secara berterusan," katanya ketika ditemui pemberita ketika separuh akhir kejohanan Terbuka Malaysia di Arena Axiata, hari ini.

Dengan lapan pemain perseorangan muda berada di bawah naungan BAM buat masa ini, hanya Ng Tze Yong, 22, dilihat sebagai pemain yang mampu menjadi sandaran utama negara.

Namun, beliau belum sampai ke tahap untuk mengantikan Lee Zii Jia, yang meninggalkan BAM untuk menjadi pemain profesional pada Februari lepas.

Sebelum ini, Presiden BAM Tan Sri Mohamad Norza Zakaria meminta barisan kejurulatihan supaya melahirkan lebih banyak jaguh perseorangan lelaki yang mampu mencabar pingat di kejohanan utama, serta mengurangkan kebergantungan kepada Zii Jia.

Choong Hann berkata antara pemain muda di bawah kendalian Misbun yang menarik perhatian pihaknya buat masa ini adalah Justin Hoh, yang menjuarai di Terbuka Bonn dan Croatia baru-baru ini.

"Justin menunjukkan komitmen dan tahap konsisten yang tinggi dalam sesi latihan sejak terpilih ke Akademi Badminton Malaysia, begitu juga cintanya terhadap sukan ini. Ia diterjemahkan dalam beberapa kejohanan yang dia sertai," katanya.

-- BERNAMA