BEKAS pemain tengah Uruguay, Fabian O'Neill, 49, meninggal dunia pada Ahad.

Persekutuan bola sepak Uruguay dalam kenyataan kepada ESPN berkata O'Neill yang pernah bermain untuk Cagliari dan Nacional di peringkat kelab itu dimasukkan ke hospital Montevideo pada Sabtu dalam keadaan koma.

O'Neill dilapor meninggal dunia selepas mengalami pendarahan akibat penyakit hati kronik setelah bertarung lama dengan ketagihan alkohol.

Pemain tengah itu membuat 19 penampilan untuk Uruguay dan merupakan sebahagian skuad Piala Dunia 2002 di Korea Selatan dan Jepun, walaupun tidak bermain.

"Selamat tinggal, 'Wizard'," tulis kelab Nacional di akaun rasmi selepas berita pemergian pemain itu tular.


Ketika zaman kegemilangannya, Fabian O'Neill pernah dipuji oleh pemain bola sepak tersohor Perancis yang juga rakan sepasukan di Juventus, Zinedine Zidane sebagai "pemain paling berbakat".

Selepas membuat penampilan sulung untuk Nacional pada usia 18 tahun pada 1992, O'Neill telah dipindahkan ke Cagliari, Itali tiga tahun kemudian.

Pada tahun 2000, dia berpindah ke Juventus, tetapi selepas bermain hanya untuk satu musim, dia dipindahkan ke Perugia.

Dia kemudian kembali ke Nacional sebelum bersara pada tahun 2003.

O'Neill memperoleh 19 cap untuk Uruguay dan menjaringkan dua gol.

Mendiang adalah sebahagian daripada skuad yang tersingkir pada pusingan pertama Piala Dunia di Korea Selatan dan Jepun pada 2002 walaupun dia tidak beraksi dalam mana-mana perlawanan kumpulan akibat kecederaan.

“Bola sepak Uruguay sedang berduka.

“Salah seorang pemain terbaik yang muncul dalam beberapa dekad kebelakangan ini, yang tahu bagaimana untuk menyinar di atas padang dengan bakat dan keajaibannya, telah meninggalkan kita,” tulis akhbar El Pais.

El Observador berkata "Fabian O'Neill merupakan antara bakat hebat yang disia-siakan.... kerjayanya dicemari pengambilan alkohol secara keterlaluan."