Carta disiplin Liga Perdana Inggeris bagi musim 2022/23 kini boleh disimpulkan dengan musim berakhir semalam setelah 38 perlawanan.

Statistik daripada laman web rasmi Liga Perdana telah diolah oleh Mirror - dan ternyata pasukan Wolverhampton Wanderers F.C. yang telah menjadi perhatian pengadil lebih daripada pasukan lain pada musim ini.

Pasukan kendalian Julen Lopetegui itu telah diberikan enam kad merah pada musim ini, yang sangat berbeza daripada beberapa pasukan lain (West Ham, Arsenal, Brighton, Bournemouth, Southampton, dan Nottingham Forest) yang tidak mempunyai pemain diusir sepanjang kempen ini.

Jumlah kad merah yang dikumpul Wolves adalah dua kali ganda daripada jumlah tertinggi pasukan lain, dengan Leeds, Crystal Palace, Chelsea, dan Tottenham masing-masing menerima tiga kad merah pada musim ini.

Casemiro adalah penerima dua kad merah Manchester United pada musim ini, setelah sebelum ini tidak pernah diberikan kad merah terus menerus dalam satu dekad bermain untuk Real Madrid.

Sementara itu, tidak menghairankan melihat City dan Arsenal berada di bahagian bawah jadual disiplin, dengan gaya bola sepak yang dimainkan oleh pasukan Pep Guardiola dan Mikel Arteta cenderung untuk memegang bola daripada cuba merebut bola daripada pasukan lawan.

Walau bagaimanapun, sekalung tahniah buat pasukan West Ham yang menjadi pasukan 'paling bersih' dalam EPL musim ini, hanya mengumpul 43 kad kuning sepanjang musim dan tiada kad merah. Nottingham Forest mengumpul kad kuning paling banyak tanpa ada kad merah - hampir dua kali ganda daripada Hammers, dengan jumlah 82.

Mirror memberikan dua mata untuk kad merah dan satu mata untuk kad kuning semasa menyusun jadual mereka, yang dibaca seperti berikut:

  1. Wolverhampton Wanderers - 84 kad kuning, 6 kad merah
  2. Leeds United - 84 kad kuning, 3 kad merah
  3. Crystal Palace - 80 kad kuning, 3 kad merah
  4. Nottingham Forest - 84 kad kuning, tiada kad merah
  5. Chelsea - 77 kad kuning, 3 kad merah
  6. Everton - 79 kad kuning, 2 kad merah
  7. Fulham - 80 kad kuning, 1 kad merah
  8. Manchester United - 78 kad kuning, 2 kad merah
  9. Aston Villa - 80 kad kuning, 1 kad merah
  10. Tottenham Hotspur - 75 kad kuning, 3 kad merah
  11. Southampton - 73 kad kuning, tiada kad merah
  12. Bournemouth - 69 kad kuning, tiada kad merah
  13. Newcastle United - 62 kad kuning, 2 kad merah
  14. Leicester City - 59 kad kuning, 2 kad merah
  15. Liverpool - 57 kad kuning, 1 kad merah
  16. Brentford - 55 kad kuning, 1 kad merah
  17. Brighton & Hove Albion - 59 kad kuning, tiada kad merah
  18. Arsenal - 52 kad kuning, tiada kad merah
  19. Manchester City - 44 kad kuning, 1 kad merah
  20. West Ham United - 44 kad kuning, tiada kad merah
Artikel asal: SportBible