BERNARDO SILVA telah dinobatkan sebagai pemain terbaik Portugal walaupun Cristiano Ronaldo masih beraksi untuk negaranya.

Penampilan Ronaldo sebanyak 206 kali menjadikan dia pemain paling kerap mewakili Portugal, dan dia adalah penjaring terbanyak sepanjang zaman mereka dengan 128 gol, dan selepas Piala Dunia yang teruk, dia kembali dalam prestasi yang hebat untuk Portugal.

Walaupun berusia 39 tahun, pemenang Ballon d'Or lima kali itu masih menjadi sebahagian daripada pasukan kebangsaan.

Walau bagaimanapun, walaupun dia masih dianggap sebagai salah seorang pemain terhebat, kualitinya mungkin bukan lagi yang terbaik yang dipamerkan buat pasukan Portugal.

Sebaliknya, bintang Manchester City, Silva yang dilihat sebagai pemain terbaik mereka, menurut pakar bola sepak Eropah, Andy Brassell.

Bercakap di Kick Off mengenai bakat besar Portugal, dia berkata: "Roberto Martinez memang mempunyai pilihan.

“Tetapi kerana terdapat begitu banyak kualiti dalam skuad Portugal itu, saya rasa orang ramai faham jika dia mengambil pilihan itu.

“Saya rasa Cristiano Ronaldo sedar sekarang bahawa kadang-kadang dia akan mulakan, dan kadang-kadang dia akan menjadi pemain skuad dan itulah yang dia perlu hadapi.

“Ia menarik kerana walaupun memikirkan tentang mengkritik Ronaldo dua atau tiga tahun lalu akan dianggap sebagai sesuatu yang pelik di Portugal.

"Sedangkan sekarang, saya rasa orang ramai faham bahawa Bernardo Silva adalah pemain terbaik mereka."

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro