ANGEL Di Maria telah mendedahkan kejutannya terhadap keputusan bekas kelabnya Paris Saint-Germain yang seolah-olah mengabaikan Lionel Messi dan memberikan Kylian Mbappe 'segala kuasa'.

Mbappe kelihatan ditakdirkan untuk menyertai Real Madrid dengan perpindahan percuma yang lumayan menjelang musim 2022-23, namun dia memutuskan untuk menandatangani perjanjian tiga tahun baharu untuk kekal di ibu negara Perancis itu.

Bagaimanapun, terdapat laporan yang menyatakan kontrak pemain berusia 24 tahun itu membolehkannya mempengaruhi pembelian kelab dan pemilihan pasukan.

Di Maria, yang bermain dengan Mbappe dan Messi di PSG sebelum berpindah ke Juventus pada Julai, memahami keputusan Mbappe kekal di Perancis, tetapi percaya pengaruhnya mengatasi Messi.

“Saya rasa (negara) Perancis secara umumnya telah memberikan Mbappe banyak tanggungjawab,” katanya kepada ESPN Argentina. “Rakyat, presiden [Emmanuel Macron], dan PSG.

"Mereka membuatkan dia kekal apabila dia boleh berhijrah dan memberinya semua kuasa kepadanya dan bukan orang lain. Tetapi ada perbezaan besar, mereka memberinya semua kuasa itu ketika terdapat pemain terbaik dalam sejarah (Messi) di sebelahnya.

“Saya rasa mereka memberinya semua kuasa dan kekuatan itu kerana dia orang Perancis, dia dilahirkan di sana, memenangi Piala Dunia dan mempunyai kerjaya yang luar biasa di hadapannya.

"Tetapi mengetepikan semua itu, semasa saya di PSG dia seorang pemain muda yang baik dan saya tidak fikir dia berubah begitu banyak."

Mbappe, telah menjaringkan 13 gol dalam 19 penampilan Ligue 1 musim ini. -- Stadium Astro