IPOH: Kementerian Belia dan Sukan (KBS) turut kecewa dengan keputusan perseorangan lelaki negara Lee Zii Jia menarik diri daripada Sukan Komanwel Birmingham 2022 yang dijadual berlangsung 28 Julai hingga 8 Ogos ini.

KBS berpendapat, semua atlet seharusnya meletakkan kepentingan negara mengatasi segala-galanya, kata menterinya Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.

Bagaimanapun, menurutnya, beliau sendiri telah bercakap dengan jaguh badminton itu dan menghormati keputusan perseorangan nombor lima dunia itu.

"Beliau memohon ampun dan maaf.

"Beliau sebenarnya sungguh-sungguh hendak mewakili Malaysia di Sukan Komanwel tetapi keadaan beliau, acara yang begitu padat, dan sebagainya, menyebabkan beliau terpaksa mengambil keputusan berat ini.

"Sedangkan, pada beliau, ini peluang beliau untuk beraksi di Sukan Komanwel dan peluang untuk beliau juga membawa pulang pingat emas.

"Jadi, beliau sebenarnya berasa begitu kesal tidak dapat mewakili Malaysia," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas merasmikan temasya sukan Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Perempuan di sini hari ini.

Menurutnya, KBS juga meletakkan keyakinan yang tinggi terhadap pemain perseorangan ketiga, Ng Tze Yong untuk mengisi slot kosong yang ditinggalkan Zii Jia.

Pada Rabu, Zii Jia menerusi sebuah video yang dikongsikan kepada media memaklumkan keputusan mengejutkan beliau menarik diri daripada Sukan Komanwel.

Perseorangan nombor lima dunia itu menyatakan sebab utama beliau mengambil keputusan itu adalah kerana kesukaran menangani jadual padat.

Selain itu, beliau juga mahu memberi fokus kepada Kejohanan Badminton Dunia di Tokyo, Jepun, pada 22-28 Ogos ini.