ILKAY Gundogan menjaringkan dua gol namun terlepas sepakan penalti ketika Manchester City terselamat daripada tekanan di penghujung permainan lewat untuk mengekalkan peluang bagi mempertahankan kejuaraan mereka dengan kemenangan 2-1 ke atas Leeds yang diancam penyingkiran.

Pemain tengah Jerman itu menjaringkan dua gol pada minit ke-19 dan ke-27 di Stadium Etihad untuk meletakkan juara di landasan untuk kemenangan.

City kemudian menolak deretan peluang, dengan Erling Haaland dua kali terkena palang dan Gundogan dinafikan oleh penjaga gol Joel Robles, sebelum Rodrigo memberikan Leeds harapan lewat dalam perlawanan pertama Sam Allardyce sebagai pengurus.

Tuan rumah bertahan untuk kemenangan yang melonjakkan mereka empat mata di hadapan Arsenal di puncak Liga Perdana Inggeris, dengan kedua-dua pasukan berbaki empat perlawanan, tetapi pengurus Pep Guardiola kelihatan bimbang apabila perlawanan tidak ditamatkan dengan lebih awal.

Di sebalik penguasaan mereka, City mengurangkan rentak permainan sebelum Rodrigo menukar mengurangkan defisit jaringan pada minit ke-85.

Allardyce, yang melakukan empat perubahan termasuk membawa masuk Robles untuk Illan Meslier, sekurang-kurangnya akan menerima galakan daripada itu, walaupun sebahagian besar perlawanan Leeds gagal menghadirkan permainan terbaik. - Stadium Astro