JURULATIH Perak, Mehmet Durakovic, gembira dengan Firdaus Saiyadi yang dipanggil untuk melaporkan diri ke latihan pusat skuad kebangsaan bagi mengharungi Piala Airmarine 2019 dari 20 hingga 23 Mac ini.

Bagi Durakovic, penyenaraian Firdaus yang lebih dikenali sebagai Fi dalam kalangan rakan sepelatih adalah satu penghargaan kepada pemain terbabit.

"Saya gembira untuknya dan juga negeri Perak kerana seorang lagi pemain muda negeri ini diberi kepercayaan untuk menjalani latihan bersama skuad Harimau Malaya.

"Dia masih muda dan mempunyai masa depan yang cerah.

"Penyenaraiannya adalah tanda pengiktirafan daripada pihak atasan, khususnya ketua jurulatih negara, Tan Cheng Hoe.

"Saya doakan kejayaannya dalam penampilan pertama bersama skuad negara," katanya.

Firdaus merupakan antara lima pemain Perak yang dipanggil untuk persiapan Piala Airmarine di samping Hafizul Hakim Khairul Nizam Jothy, Shahrul Mohd Saad, Nazirul Naim Che Hashim dan Kenny Pallraj Raj.

Durakovic yakin Firdaus akan mendapat pendedahan berguna apabila bakal menghadapi dua perlawanan Piala Airmarine bertemu Singapura dalam perlawanan pertama (20 Mac) dan Oman atau Afghanistan dalam perlawanan kedua (23 Mac).

Selepas itu, satu lagi perlawanan bakal dihadapi mereka, iaitu aksi persahabatan antarabangsa kelas ‘A’ bertemu Nepal pada 26 Mac sebelum pemain dilepaskan ke kelab masing-masing.