CHRISTIAN Eriksen mengisytiharkan dia 'berminat bermain bola sepak Liga Juara-Juara sekali lagi' di tengah-tengah spekulasi untuk kembali ke Tottenham atau menyertai Manchester United.

Eriksen mengalami serangan jantung ketika bermain untuk Denmark Jun lalu di Euro 2020 menentang Finland dan dihidupkan semula di atas padang.

Pemain berusia 30 tahun itu kemudiannya tidak dapat bermain untuk Inter, kerana peraturan perubatan di Itali menghalang pemain daripada beraksi selepas memasang cardioverter-defibrillator.

Pemain tengah itu kemudiannya menyertai Brentford dengan kontrak enam bulan pada Januari dan telah membintangi kembali ke Liga Perdana Inggeris (EPL), menjaringkan satu gol dan membantu empat gol dalam 10 perlawanan liga.

Eriksen juga telah mencipta 26 peluang dalam liga sejak penampilan pertamanya di Brentford pada penghujung Februari, dengan hanya Son Heung-min (27), Martin Odegaard (30) dan Kevin De Bruyne (37) membuat lebih banyak dalam tempoh itu.

Bagaimanapun, kontrak jangka pendek Eriksen akan tamat tidak lama lagi selepas Brentford menerima kunjungan Leeds United yang diancam penyingkiran, membawa kepada persoalan mengenai masa depannya.

Pengurus Brentford, Thomas Frank, telah menjelaskan dia mahu rakan senegaranya kekal, manakala laporan di England mencadangkan kembali ke Spurs atau berpindah ke utara ke United.

Sementara itu, Eriksen membayangkan bahawa dia mahu bermain dalam saingan kelab terulung Eropah sekali lagi, yang mungkin meningkatkan usaha Tottenham sekiranya pasukan Antonio Conte mengatasi Arsenal dalam perlumbaan empat teratas.


"Saya tidak fikir ada beberapa pemain bola sepak yang boleh memilih dan memilih antara kelab, kerana terdapat banyak kriteria yang perlu dimainkan," kata Eriksen kepada Viaplay.

“Terdapat juga banyak kelab yang perlu melihat laluan seseorang sebelum itu berlaku.

“Saya mempunyai tawaran dan pilihan berbeza, yang kami sedang pertimbangkan, dan kemudian kami membuat keputusan.

"Saya ingin bermain bola sepak Liga Juara-Juara sekali lagi. Saya tahu betapa ia menghadirkan keseronokan, tetapi ia tidak penting untuk saya."