KUALA LUMPUR: Hasrat gandingan penerjun negara Chew Yiwei-Ooi Tze Liang untuk membuat penampilan di Sukan Olimpik Tokyo 2020 tidak kesampaian pada saingan hari kedua kejohanan Piala Dunia Terjun FINA 2021 di Pusat Akuatik Tokyo hari ini.

Yiwei-Tze Liang gagal menamatkan saingan dalam kelompok empat terbaik acara 3 meter (m) papan anjal seirama lelaki selepas sekadar menduduki tempat ketujuh daripada keseluruhan 12 pasangan dengan mengumpul 385.50 mata.

Pingat emas menjadi milik Jack Laugher-Daniel Goodfellow dari Great Britain yang mengumpul 440.94 mata, diikuti pingat perak dimenangi pasangan Jerman Patrick Hausding-Lars Rudiger (433.92 mata) dan gangsa milik Nikita Shleikher-Evgenii Kuznetsov dari Rusia (415.86 mata).

Bagaimanapun, peluang masih terbuka buat Yiwei dalam acara 10m platform individu lelaki yang bakal beraksi dalam acara itu, pada Isnin.

Sementara itu, pasangan Pandelela Rinong-Leong Mun Yee yang telah mengesahkan slot ke Olimpik Julai depan, terlepas peluang melakar kejayaan membanggakan dalam acara 10m platform seirama wanita.

Pandelela-Mun Yee yang mendahului pada beberapa terjunan menamatkan acara itu di tempat keempat selepas mengumpul 288.36 mata, sementara pingat emas dimenangi pasangan Kanada Caeli Mckay-Meaghan Benfeito dengan meraih 305.94 mata.

Pingat perak milik Lois Toulson-Eden Cheng dari Great Britain dengan 302.88 mata sementara pasangan Jerman Tina Punzel-Christina Wassen (292.86) merangkul gangsa.

Piala Dunia Terjun FINA 2021 yang berlangsung dari 1 hingga 6 Mei adalah kejohanan kelayakan terakhir untuk menempah tiket ke Olimpik Tokyo 2020.

Untuk rekod, empat atlet terjun negara sudah layak ke Tokyo 2020 iaitu Pandelela, Mun Yee, Nur Dhabitah Sabri dan Wendy Ng Yan Yee sementara Cheong Jun Hoong dan Yiwei antara penerjun negara yang masih memburu slot ke temasya sukan terbesar dunia itu.

-- BERNAMA