PEP Guardiola akan menjadi jurulatih yang ideal untuk Brazil kerana gaya permainannya akan memberi manfaat kepada pemain seperti Neymar dan Vinicius Junior, menurut Julio Cesar.

Brazil sedang memburu bos baharu dengan Tite meninggalkan jawatan itu selepas Piala Dunia 2022 di Qatar, dan Guardiola telah dikaitkan dengan jawatan itu.

Pengendali dari Catalan itu berada di bawah kontrak di Manchester City, yang dia boleh membawa kegemilangan Liga Perdana Inggeris esok, sehingga Jun 2023 tetapi sebelum ini telah menyatakan hasrat untuk berpindah ke pengurusan antarabangsa.

Julio Cesar berpendapat dia sangat sesuai untuk Selecao kerana pendekatan berasaskan penguasaan akan membantu pemain paling berbakat Brazil.

"Dia mempunyai semua kualiti untuk melakukannya. Dia adalah antara yang terbaik di dunia, gaya permainannya sangat Brazil," kata Julio Cesar.

"Semua orang tahu bahawa pemain Brazil suka mengawal permainan; majoriti mereka juga bermain di Eropah dan mereka belajar untuk bermain lebih baik di atas padang.

"Kami mempunyai begitu banyak kualiti dalam pasukan kebangsaan Brazil: Neymar, Raphinha, [Lucas] Paqueta, Vinicius Junior. Semua pemain ini sangat berbakat dan mempunyai pengurus seperti Guardiola akan memberi peluang kepada pemain ini untuk bermain bola lebih banyak.

"Setiap pemain akan suka bekerja dengan pengurus sepertinya. Ia bukan idea yang buruk, walaupun kami juga mempunyai pengurus yang sangat baik di Brazil.

"Dia adalah nama besar dalam dunia bola sepak dan ia bukan perkara yang buruk. mempunyai dia mewakili pasukan kebangsaan kita. Saya suka idea itu."