KUALA LUMPUR: Penganjur Le Tour de Langkawi (LTdL) 2022, Human Voyage (M) Sdn Bhd (HVSB) sedang mempertimbangkan tindakan undang-undang terhadap Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) dan presidennya Datuk Abu Samah Abd Wahab.

Ketua Pegawai Operasi HVSB, Shahaizereen A Hamid, berkata tindakan itu mungkin diambil susulan kenyataan dikeluarkan oleh PKBM dan presidennya selama ini yang dianggap boleh menjejaskan HVSB.

Beliau berkata sepanjang HVSB menganjurkan LTdL pada 2015, 2019, 2020 dan 2022, tidak timbul isu berkaitan dengan hutang kepada mana-mana kontraktor mahupun pasukan, selain hadiah wang kemenangan juga telah dijelaskan.

"Malah HVSB telah membayarkan hutang dari penganjur terdahulu dan perkara ini tidak digembar-gemburkan, malah hingga sekarang PKBM tidak membantu apa-apa dalam hal ini," katanya, dalam kenyataan, hari ini.

Pada masa sama, beliau berkata HVSB memahami situasi dihadapi Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dalam menyelesaikan baki bayaran terhadap HVSB disebabkan situasi pasca pandemik COVID-19 serta penelitian dokumen yang memakan masa.

"HVSB mengambil langkah mendiamkan diri bagi menghormati perjanjian yang ada antara pihak HVSB dan juga pihak KBS," katanya.

Semalam, arena sukan negara dikejutkan dengan berita mengenai LTdL 2023 yang dijadual berlangsung dari 23 hingga 30 Sept ini tidak lagi berada dalam kalendar perlumbaan Kesatuan Berbasikal Dunia (UCI).

Sebelum ini, Abu Samah meluahkan kebimbangan perlumbaan jelajah berbasikal terulung negara itu mungkin tidak akan berada dalam kalendar UCI musim depan disebabkan tunggakan bayaran melebih RM1 juta oleh penganjur edisi lepas kepada lima pasukan bertanding.

Abu Samah dipetik sebagai berkata isu tunggakan itu bukan sahaja mencalarkan reputasi baik LTdL, malah berupaya menjejaskan minat pasukan luar untuk bersaing dalam edisi kali ini dan seterusnya, namun memberi jaminan akan berusaha mengatasi masalah berkenaan.

-- BERNAMA