KUALA LUMPUR: Atlet renang negara, Phee Jinq En masih belum berpuas hati dengan prestasi dirinya ketika ini meskipun berjaya merangkul pingat emas menerusi acara 100 meter (m) kuak dada wanita pada Kejohanan Renang Terbuka Malaysia 2023 yang membuka tirai pada hari ini.

Dalam kejohanan yang berlangsung di Pusat Akuatik Nasional, Bukit Jalil itu di sini, atlet berusia 25 tahun yang mewakili Persatuan Renang Amatur Selangor berjaya mencatatkan 1 minit 10.06 saat (s) untuk berada pada kedudukan pertama, sekali gus menewaskan perenang Taiwan, Chieh Yu Hung yang merekodkan 1:10.39s untuk merangkul perak.

Sementara itu seorang lagi perenang muda negara, Tan Rou Xin yang mewakili Persatuan Renang Amatur Johor terpaksa berpuas hati dengan tempat ketiga selepas mencatatkan 1:12.26s.

Pada masa yang sama, pemenang pingat emas di tiga edisi Sukan SEA, yang sudah mengesahkan tempat menerusi Kategori A ke temasya dwitahunan di Phnom Penh, Kemboja pada Mei ini, melahirkan kegusaran kerana tidak banyak kejohanan kompetitif yang boleh disertai untuk menguji kemampuannya.

"Saya rasa segalanya berjalan dengan sangat baik berbanding tahun lepas di mana saya agak perlahan, sekarang saya bekerja dengan lebih kuat serta semakin berkeyakinan dan ini satu kemajuan yang baik.

"Walaupun saya gembira apabila menang hari ini namun ada juga perasaan bercampur baur kerana risau apabila Sukan SEA Kemboja tinggal lagi dua bulan namun tidak banyak pertandingan yang boleh disertai.

Mungkin ini hanya satu-satunya pertandingan untuk saya kemudian terus pergi Sukan SEA," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sementara itu, pemenang tiga pingat emas Sukan Malaysia (Sukma) 2022, Jayden Tan turut mencuri tumpuan apabila muncul juara dalam acara 400m gaya bebas lelaki, selepas mencatatkan 3:56.92s untuk memastikan emas dalam genggaman.

Perenang berusia 18 tahun yang mewakili Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur itu hampir layak untuk beraksi di Kejohanan Renang Dunia di Fukuoka, Jepun pada Julai ini, namun terpaksa akur apabila hanya mampu mencatatkan masa lebih 00.78 saat berbanding 3: 56.14s. masa minimum yang ditetapkan ke saingan berpestij itu.

Manakala pingat perak milik perenang Syria, Omar Abbas dengan catatan 4:00.60s, sementara Guo Ting Huang dari Taiwan terpaksa berpuas hati dengan pingat gangsa selepas hanya merekodkan 4:01.83s.

"Saya sebenarnya mahu pergi ke Sukan SEA dengan kelayakan Kategori A namun terlepas hari ini apabila dibezakan beberapa saat, namun saya harap dapat juga tempah slot ke Kemboja menerusi acara 200m rampaian individu (IM) pada Isnin," katanya.

-- BERNAMA