HANGZHOU: Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul bakal mewakili Kerajaan Malaysia untuk menyaksikan pembukaan rasmi temasya Sukan Asia Hangzhou 2022 pada Sabtu, yang diadakan di negeri yang mempunyai populasi terpadat di negeri Zheijiang itu.

Terdahulu, beliau dan isteri, Puan Sri Noraini Mohd, menghadiri Jamuan Sambutan Majlis Perasmian Sukan Asia ke-19 Hangzhouyang yang dihoskan oleh Presiden China, Xi Jinping.

Johari dalam satu kenyataan susulan, menzahirkan setinggi-tinggi penghargaannya kepada Kerajaan China yang telah mengadakan sambutan yang bermakna dan rapi, dan menganggap kehadiran beliau dalam sambutan tersebut merupakan sebuah penghormatan  besar yang diberikan kepada Parlimen Malaysia dan Malaysia khususnya.

“Sebagai satu-satunya wakil legislatif yang dijemput untuk menghadiri jamuan ini, saya berbesar hati bertemu dengan Presiden Xi serta pemimpin-pemimpin negara lain dalam membincangkan kerjasama serantau yang erat .

"Sambutan ini merupakan peluang terbaik membangun Abad Asia agar keterangkuman sosial dan kemampanan dicapai. Malaysia dan China tetap komited dalam usaha membuka ruang kerjasama pelbagai hala demi manfaat bersama rakyat Malaysia-China-ASEAN,” katanya lagi.

Turut menyertai jamuan itu antara lain Putera Mahkota Kuwait, Putera Mishal Al-Ahmad Al-Jaber Al-Sabah; Presiden Syria, Bashar Al-Assad; Raja Kemboja, Norodom Sihamoni; Perdana Menteri Korea Selatan, Han Duck-soo; dan Perdana Menteri Nepal, Pushpa Kamal Dahal.

Terdahulu Xi dalam ucapannya berkata, Asia berjaya mengekalkan kestabilan secara keseluruhan, serta perkembangan ekonomi yang pantas dan mampan sejak beberapa dekad ini.

“Sukan Asia ini telah menjadi saksi, menjadi peserta, dan menjadi penyumbang kepada ‘Keajaiban Asia’.

China mengotakan janjinya dan tidak bersikap lewa dalam membuat persiapan penganjuran Sukan Asia ke-19 ini.

“China akan menganjurkan satu acara yang cukup gemilang, yang akan bercirikan masyarakat dan tamadun Cina, serta membawa keunikan Asia itu sendiri,” katanya lagi.

Dalam pada itu Xi menggesa semua pihak untuk bersama-sama menjadikan sukan sebagai salah satu platform keamanan, dan menjadikan Asia sebagai peneraju dalam keamanan dunia, di samping menyeru negara Asia untuk mengamalkan semangat kejiranan yang baik demi kebaikan bersama, dan menolak mentaliti ‘Cold War’ serta konfrontasi.

Astro AWANI sebelum ini melaporkan, Johari bakal menumpukan usaha meningkatkan hubungan Malaysia-China dalam kerangka legislatif dan isu kelestarian alam, sewaktu lawatan rasmi selama empat hari, bermula 23 September ini.

BACA: Johari bakal bertemu Xi Jinping, tumpu usaha tingkatkan hubungan Malaysia-China 

Dalam satu kenyataan pada Khamis, Pejabat Parlimen Malaysia berkata, Johari akan ke Hangzhou untuk mengadakan pertemuan pelbagai hala bersama Presiden Republik Rakyat China, Xi Jinping selain menghadiri Sukan Asia ke-19 di Hangzhou.

Lawatan sulung beliau sebagai Yang di-Pertua Dewan Rakyat ke negara itu diadakan atas undangan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kongres Rakyat Kebangsaan Republik Rakyat China (NPC), Zhao Leji susulan pertemuan dua hala pemimpin-pemimpin legislatif itu pada 18 Mei lepas di Parlimen Malaysia.

Di Beijing, Johari akan menyampaikan syarahan umum “ASEAN dalam Abad Asia” kepada penuntut-penuntut Universiti Tsinghua untuk membincangkan peranan Malaysia yang bakal mempengerusikan ASEAN pada 2025 demi memperluaskan kepentingan rantau ASEAN.

Peralihan kepimpinan ASEAN tersebut, menurut kenyataan itu lagi, merupakan peluang yang strategik dalam membentuk hubungan ASEAN-China dalam Abad Asia.

Selain itu Parlimen Malaysia berkata, Johari turut dijadualkan akan melawat syarikat-syarikat gergasi China dalam bidang kecerdasan buatan, tenaga boleh baharu dan keterjaminan makanan.