JOHN TERRY akan meninggalkan Aston Villa selepas hanya beraksi satu musim selepas mereka gagal melayakkan diri ke Liga Perdana Inggeris dari Liga Kejuaraan, demikian pengesahan daripada kelab itu.

Villa menandatangani Terry dari Chelsea, di mana lima gelaran Liga Perdana, Liga Juara-Juara Eropah dan Liga Europa -- walaupun dia tidak bermain dalam perlawanan terakhir -- antara senarai pencapaiannya di Stamford Bridge.

Bekas kapten England itu memberi impak besar di Villa dengan mengetuai pasukan itu untuk menduduki tempat keempat dalam musim ini dan memperoleh tempat dalam play-off.

Dilaporkan satu tahun lanjutan diberikan kepada pemain pertahanan tengah itu jika Villa berjaya kembali ke Liga Perdana, tetapi kekalahan 1-0 kepada Fulham dalam perlawanan akhir menamatkan perancangan tersebut.

Kenyataan daripada pemilik kelab, Tony Xia, hari ini membayangkan perubahan yang berlaku, seperti yang dia katakan kepada penyokong Villa "akan menghadapi cabaran FFP (Fair Play Kewangan) pada musim depan".

Dan ia akan menyaksikan kejutan bahawa Terry, yang kontraknya dilaporkan bernilai £80,000 (RM424,000) setiap minggu, adalah pemain pertama akan keluar.