KUALA LUMPUR: Pemenang pingat gangsa edisi sebelum ini, Perancis akan mencabar pasukan handalan, Jerman pada final Kejohanan Hoki Piala Dunia Remaja Lelaki (JWC) Sabtu ini, yang merupakan ulangan kepada final edisi 2013.

Perancis yang memburu kejuaraan sulungnya, melangkah ke final setelah menewaskan Sepanyol 3-1 dalam perlawanan separuh akhir di Stadium Hoki Nasional Bukit Jalil di sini malam tadi, sementara juara enam kali Jerman menundukkan India 4-1 dalam satu lagi pertemuan separuh akhir terdahulu.

"The Les Bleus", yang hanya melangkah ke final untuk kali kedua selepas sedekad sejak tewas 2-5 kepada Jerman pada final edisi 2013, mendahului seawal minit kedua apabila Brieuc Delemazure menyempurnakan satu pukulan sudut penalti tetapi Sepanyol menyamakan kedudukan menerusi gerak terancang Aleix Bozal pada minit ke-15.

Perancis kemudian mendahului semula menerusi pukulan sudut penalti Stanislas Branicki pada minit ke-33, dituruti gol padang Louis Haertelmeyer pada minit ke-42 untuk The Les Bleus mara ke final buat kali kedua.

Sementara itu Jurulatih Perancis Matthias Dierckens berkata anak-anak buahnya berjaya menangani permulaan yang kurang memberangsangkan untuk mempamerkan aksi cemerlang dalam separuh masa kedua bagi meraih kemenangan.

"Separuh masa pertama aksi kami tidak berapa menjadi, selalu terkebelakang dalam merebut bola dan dalam keadaan satu lawan satu tetapi di dalam separuh masa kedua seolah-olah hanya pemain Perancis berada di padang. Saya rasa final kali ini merupakan yang sempurna dan mencatat sejarah.

Kami menewaskan Jerman pada awal kejohanan (2-0 dalam perlawanan Kumpulan B) tetapi saya fikir kali ini ia akan berbeza, kami perlu selalu berhati-hati dengan Jerman apabila mereka tidak gembira. Kami semua tahu Jerman merupakan pasukan pilihan, jadi kami tidak tahu bagaimana ia akan berlangsung, perlu turun ke gelanggang dan bermain," katanya dalam sidang media selepas perlawanan.

Perancis terlepas peluang melangkah ke final edisi 2021 di Bhubaneswar, selepas tewas 1-3 dalam penentuan pukulan penalti kepada Argentina yang kemudian menjadi juara selepas kedua-duanya terikat 0-0 dalam aksi separuh akhir, sebelum mengalahkan tuan rumah India 3-1 dalam perlawanan bagi merebut pingat gangsa.

Sementara tu dalam aksi separuh akhir terdahulu, Jerman membuka jaringan menerusi gol padang Ben Hasbach pada minit kelapan tetapi India berjaya menyamakan kedudukan selepas pukulan Sudeep Chirmako menerjah sudut atas kanan tiang gol Jerman.

Jerman yang merupakan pasukan nombor tiga dunia kemudian membolosi gawang menerusi India pukulan sudut penalti masing-masing daripada Hasbach pada minit ke-30 dan Paul Glander pada minit ke-41 serta pukulan dari jarak dekat Florian Sperling pada minit ke-58 untuk mengesahkan final kelapan mereka dalam kejohanan ini.

Ketua Jurulatih Jerman Rein Van Eijk berkata pasukan India menyukarkan mereka dalam separuh masa pertama dan beliau gembira dengan disiplin dan pertahanan padu anak-anak buahnya yang hanya dibolosi satu gol.

"Perlawanan yang begitu mencabar, kami bertuah tidak dibolosi dengan empat atau lima gol dalam separuh masa pertama, India bermain dengan amat baik, membuat kajian dan mereka benar-benar mengucar-kacirkan kami. Kami bertuah dapat mendahului 1-0 sebelum India menyamakan kedudukan dan kemudian gol jaringan Ben sebelum berakhir separuh masa pertama sememangnya membawa perubahan.

Kemudian kami menukar taktik permainan pada separuh masa kedua, dengan mengawal pemain lawan, jadi pasukan India tidak lagi dapat melakukan seperti apa yang mereka lakukan pada separuh masa pertama. Kami berharap untuk memenangi lagi Piala Dunia di sini," katanya.

Jerman menjulang trofi Piala Dunia bawah 21 tahun pada edisi 1982, 1985, 1989, 1993, 2009 and 2013 termasuk ketiga-tiga edisi yang dihoskan Malaysia - Kuala Lumpur (1982), Ipoh (1989) dan Johor Bahru bersama Singapura pada 2009.

Jerman mara ke separuh akhir selepas menewaskan juara bertahan Argentina 2-1 pada aksi suku akhir sementara Perancis mengalahkan Australia 3-2.

Perlawanan akhir dijadualkan pada 8.30 malam Sabtu ini selepas perlawanan penentuan pingat gangsa antara India dan Sepanyol pada pukul 6 petang.

-- BERNAMA