PARIS Saint-Germain 'mengekalkan pemain terbaik dunia' setelah meyakinkan Kylian Mbappe untuk kekal bersama kelab itu, menurut presiden, Nasser Al-Khelaifi.

Mbappe secara meluas dijangka menyertai Real Madrid apabila kontraknya sebelum ini tamat pada penghujung kempen 2021-22.

Bagaimanapun, sebelum perlawanan terakhir PSG musim ini menentang Metz, muncul laporan bahawa dia sebenarnya telah memutuskan untuk menerima tawaran kontrak baharu PSG dan kekal di ibu negara Perancis itu.

Ibu dan ejennya mengesahkan Jumaat lalu bahawa persetujuan telah dicapai dengan kedua-dua kelab dan, sebelum perlawanan Sabtu, ia telah mengesahkan Mbappe akan kekal dalam perjanjian tiga tahun.

Mbappe diarak di atas padang sebelum perlawanan di Parc des Princes, dengan jersi yang bertulis '2025', dan kemudiannya menjaringkan hatrik ketika PSG melengkapkan musim Ligue 1 yang memenangi gelaran dengan kemenangan 5-0.

Hatrik itu menjadikan jumlah keseluruhan gol yang disumbat Mbappe kepada 39 dalam semua pertandingan. Hanya dua pemain dalam lima liga teratas Eropah, Robert Lewandowski (50) dan Karim Benzema (44), telah menjaringkan lebih banyak gol.

Tetapi, dengan 21 assist atas namanya, tiada pemain dalam lima liga teratas yang mencatatkan lebih banyak penglibatan gol daripada 60 gol Mbappe.

Bercakap pada sidang media semalam, Al-Khelaifi berkata: "Kylian telah kekal di PSG untuk tiga musim akan datang. Ia sangat penting untuk kami, Ligue 1 dan Perancis.

"Pilihan ini adalah petanda yang sangat kuat, kami mengekalkan pemain terbaik dunia. Dia kekal di sini kerana Paris meletakkannya dalam kedudukan untuk mencapai matlamat sukannya: menang, menang dan menang."

Laporan telah mencadangkan Mbappe akan memperoleh gaji EURO100 juta setahun dan telah menerima bonus bernilai EURO150 juta.