PEP Guardiola bimbang dia boleh kehilangan pemain kerana kecederaan kerana keadaan padang Manchester City.

Pengurus City merasakan kelabnya jauh dari puncak liga ketika bermain di permukaan permainan mereka, dengan pandangan cemburu terhadap saingan Manchester United dan Liverpool.

Ketika dia membawa pasukannya ke Fulham pada hari Sabtu, Guardiola mengharapkan lapangan yang jauh dari sempurna di Craven Cottage, tetapi masalah di tempat sendiri yang Guardiola berharap dia dapat kendalikan.

City cemerlang dalam saingan Liga Perdana Inggeris, mengejar gelaran liga buat kali ketiga dalam empat tahun, dan mereka masih lagi berpeluang untuk meraih kejuaraan quadruple.

Bagi Guardiola, City mencapai kejayaan mereka sambil dihalang oleh masalah di Stadium Etihad: ketika musim luruh dan musim sejuk tiba, padang mereka merosot.

"Kami telah mencuba dari hari pertama, kami telah mencuba setiap musim untuk mencari jalan penyelesaian, dengan mengetahui bahawa cuaca akan berubah sehingga matahari tidak timbul," kata Guardiola.

"Kita harus berusaha mencari jalan yang selama mungkin, dan dari Oktober, November hingga Mac, rumput dapat menjadi lebih baik sebanyak mungkin.

"Kita memerlukannya, untuk mengelakkan kecederaan. Oleh itu, bola sepak kami boleh menjadi lebih baik kerana banyak sebab.

"Dan saya yakin kelab akan berusaha, seperti yang selalu dilakukan dan selalu dilakukan, yang terbaik untuk mencari jalan keluar."