KUALA LUMPUR: Kecederaan buku lali dialami semasa menjalani latihan sejak awal tahun, bukan penghalang buat gimnas negara Muhammad Sharul Aimy Mohd Kamaru Hisam memasang azam untuk meraih pingat di Sukan SEA Kemboja di Phnom Penh, pada 5 hingga 17 Mei depan.

Sebaliknya Sharul Aimy, 22, bertekad untuk mempamerkan aksi dan merekodkan catatan terbaik dalam semua acara disertai, pada penampilan keduanya di temasya dwitahunan terbabit biarpun bakal berdepan saingan sengit.

"Walaupun beransur pulih daripada kecederaan di bahagian buku lali dialami sebelum ini, namun ia (kecederaan) masih memberikan sedikit kesukaran untuk saya menjalani latihan. Bagaimanapun, saya tetap sasarkan untuk meraih pingat emas khususnya acara melombol.

"Bagi acara berpasukan lelaki pula, kami akan buat sehabis baik untuk meraih pingat selepas hanya mampu menamatkan saingan di kedudukan keempat pada edisi Sukan SEA Hanoi lepas," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Dalam penganjuran temasya sukan itu kali ini, Kemboja selaku tuan rumah hanya mempertandingkan disiplin artistik lelaki.

Sharul Aimy yang pernah beraksi di Sukan Komanwel Birmingham 2022 pada masa sama, menjangkakan berdepan tugas sukar dalam melunaskan impian pingat emas itu selepas juara dunia dari Filipina Carlos Yulo dilapor akan menyertai kebanyakan acara artistik lelaki yang dipertandingkan di Kemboja.

"Cabaran sudah pasti berbeza dengan Sukan SEA kerana semasa Sukan Komanwel Birmingham, Carlos (Yulo) tiada. Namun di Hanoi, disebabkan dia kita kehilangan pingat. Saya juga merasakan dia akan sertai acara yang saya sertai kali ini.

"Sedikit gementar kerana sebelum ini dah pernah bersaing dan boleh dikatakan dia selalu mencatatkan catatan sempurna. Apapun saya akan cuba sebaik mungkin untuk memperbaiki persembahan khususnya dalam melakukan pendaratan," katanya.

Selain Sharul Aimy, skuad negara ke Phnom Penh dibarisi Luqman Al Hafiz Zulfa, Ng Chun Chen, Teoh Chuen Feng serta dua atlet baharu iaitu Ally Hamuda dan Syakir Aiman Subri.

Pada Sukan SEA Hanoi, skuad lelaki meraih satu perak dan satu gangsa, masing-masing menerusi Tan Fu Jie dan Sharul Aimy dalam acara kekuda berpelana.

-- BERNAMA