AKSI kelayakan Euro 2024 Belgium menentang Sweden ditangguh pada separuh masa selepas dua orang mati ditembak di Brussels.

Berikutan kejadian tembakan pada petang Isnin, keputusan telah diambil untuk membatalkan perlawanan di Stadium King Baudouin, Brussels.

Pihak berkuasa menganggap kejadian itu sebagai keganasan sementara Perdana Menteri Belgium Alexander De Croo kemudiannya mengesahkan mangsa adalah warga Sweden, 

“Disebabkan insiden di Brussels awal malam ini, perlawanan digantung. Fikiran kami bersama semua yang terjejas,” satu catatan dari pasukan kebangsaan Belgium dibaca di X, yang dahulunya dikenali sebagai Twitter.

Laporan mencadangkan pemain daripada kedua-dua pasukan membuat keputusan semasa separuh masa permainan tidak boleh diteruskan.

Kedudukan 1-1 pada masa itu. Viktor Gyokeres memberikan Sweden pendahuluan pada minit ke-15, tetapi Romelu Lukaku menyamakan kedudukan Belgium hanya selepas setengah jam.

Satu catatan dari Swedish FA berbunyi, “Mesej kepada penyokong Sweden di tapak di Brussels: Polis Belgium mahu penyokong Sweden kekal di arena atas sebab keselamatan.

"Memberikan maklumat kepada pegawai bertugas, pihak berkuasa dan kakitangan SvFF (Persatuan Bola Sepak Sweden).

“Kami akan kembali memberikan maklum balas apabila pihak berkuasa Belgium memberikan kami maklumat baharu.

"Bertenang dan menjaga satu sama lain. Fikiran kami tertuju kepada semua saudara mara mereka yang terjejas di Brussels.”