BRIGHTON 2 LIVERPOOL 2

Jurgen Klopp memuji sentuhan pengurus Brighton, Roberto De Zerbi, selepas Liverpool perlu berpuas hati pertemuan menghiburkan di Stadium Amex, awal pagi tadi, berakhir 2-2.

The Reds sedang meniti landasan kemenangan apabila Mohamed Salah menjaringkan gol keduanya di penghujung separuh masa pertama menerusi sepakan penalti selepas Dominik Szoboszlai dijatuhkan oleh Pascal Gross.

Beberapa minit sebelum itu, Salah berhasil menyamakan kedudukan setelah melolosi Bart Verbruggen melalui hantaran Harvey Elliott.

Brighton mengatur serangan awal dan mendahului selepas 20 minit berikutan kecuaian Alisson Becker yang meletakkan Alexis Mac Allister di bawah tekanan dan membiarkan masuk Simon Adigra menjaringkan gol dengan rembatan awal yang bijak.

Begitupun, Lewis Dunk menyelamatkan satu mata buat tuan rumah dengan menyempurnakan sepakan percuma Solly March pada minit ke-78.

Pengurus Brighton itu, bagaimanapun, dilayangkan kad merah dalam babak kedua kerana membantah pegawai keempat kerana percaya barisannya sepatutnya dihadiahkan sepakan penalti kerana bola terkena tangan Virgil van Dijk sambil Klopp campur tangan di garisan tepi dalam usaha cuba menenangkan pengurus dari Itali tersebut.

Walaupun gagal mencapai kemenangan itu, pengurus Liverpool berkenaan bercakap mengenai impak yang dijelmakan rakan sejawatannya tersebut sejak tiba di pantai selatan hampir setahun yang lalu.

“Saya perlu katakan bahawa saya tidak dapat menghormati kelakuannya,” kata Klopp.

“Saya seorang penyokong sejati, saya seorang pencinta bola sepak dan jika seseorang boleh memberi kesan kepada bola sepak, ia tidak boleh dipandang remeh.

“Pada saat dia marah, saya menggunakan faktor umur sambil cuba menenangkannya. Saya tidak tahu apa yang mereka (De Zerbi dan pegawai keempat) bincangkan. Saya hanya melihat mereka.

"Jika saya berada dalam saat sedemiian, ada saatnya tidak boleh diulangi dan saya rasa dia begitu hampir (dihukum). Saya cuba menenangkannya.

“Saya tidak pasti sama ada dia memerlukannya atau tidak. Dia memberitahu saya sesuatu tentang sepakan penalti tetapi saya tidak tahu apa yang dimaksudkannya. Saya rasa dia mahukan sepakan penalti.”